Politihelikopteret fraktet til Sandefjord

IMG_2580.jpg

Politihelikopteret LN-OCP som museet mottok på mandag, er nå under transport tilbake sørover. Årsaken er at deler av helikopteret skal demonteres for salg av deler som fortsatt er brukbare.

Det er vanlig praksis at man tar vare på de delene som er såpass nye at de kan ha fortsatt verdi, sier konservator ved Norsk Luftfartsmuseum Michael Loftus. Det er Politidirektoratet som har gitt oppdraget til Aeroservice, som skal gjennomføre demonteringen og salget. I utgangspunktet var ønsket å kunne gjennomføre denne i Bodø etter ankomst, men verkstedet må være godkjent for dette, for at delene skulle få de nødvendige papirene for salg. Dermed valgte Aeroservice å gjøre dette på sitt verksted i Sandefjord.

-Vi på Norsk Luftfartsmuseum er takknemlige for at politiet, som kunne fått mye penger på salget av helikopteret, har valgt å donere dette til museet. Det er bare naturlig, og helt vanlig praksis, at de delene som fortsatt er brukbare blir demontert og solgt, og erstattet med originale deler som er klare for pensjon. Vi ser frem til å ta imot flyet etter den praktiske delen av klargjøringen er over, og til å integrere denne i utstillingen, sier kommunikasjonsrådgiver på Norsk Luftfartsmuseum, Tina Andersen.