Museumspodden

er en podkast-portal drevet av Østfoldmuseene. Her kan alle norske museer legge ut podkaster. Norsk Luftfartsmuseum begynte med podkaster under Covid-19-nedstengingen i 2020. Men flere vil komme i årene fremover.

Her kan du høre historien om nedskytingen av spionflyet U-2, om Twin Otter-flyet på kortbanenettet, om den gangen en ballong fra Paris blåste ut av kurs og havnet i Norge, og mye mer.

Norsk Luftfartsmuseums podkaster er laget av konservator Karl L. Kleve og Leder for samlingsavdelingen Tore Bugge Pedersen.

Du kan lyte til podkastene her, eller i din favoritt podkast-app.

 
Leder for samlingsavdelingen Tore Bugge Pedersen

Leder for samlingsavdelingen Tore Bugge Pedersen

Konservator Karl L. Kleve

Konservator Karl L. Kleve

 Podcast episoder

 
Full_DSC_9289-2-1920x768.jpg

18.800 timer i Twin Otter - Del 1 Veien til rutepilot

av Tore Bugge Pedersen

Denne podcasten er basert på et intervju med Per Støre, mannen som har flest timer i hele verden i Twin Otter, hele 18.800 – og det er bare i én flytype. I løpet av sin lange karriere har han flydd for Røde Kors i Afrika, flydd til Grønland, flydd over Sovjet med KGB-agenter om bord, og flydd for støtteapparatet i Rally Dakar og blitt kjent med Pål Anders Ullevålseter – for å nevne noe.

Den første episoden handler om hvordan Per sine første møter med jagerfly som liten gutt på gården, hvordan han tok privatflysertifikatet og så bygget erfaring som sjøflypilot i Finnmark og på Vestlandet før han så fikk jobb i Widerøe.

16.10.2020

Skjermbilde+2020-10-23+kl.+19.13.48.jpg

18.800 timer i Twin Otter - Del 2 Å fly på

kortbanenettet

av Tore Bugge Pedersen

I andre episode skal vi høre Per Støre fortelle om tiden som ruteflypilot på kortbanenettet i Norge. Det var her han samlet mesteparten av sine 18.800 timer i flytypen DeHavilland DHC-6 Twin Otter. Kortbanene og flyet var som skapt for hverandre, og ble raskt et kjent og kjær lang kysten.

Den spektakulære utsikten som Twin Otteren tilbød sine passasjerer gjorde også at turen ble en aldri så liten turistattraksjon.

23.10.2020

Skjermbilde+2020-12-07+kl.+12.07.07.jpg

18.800 timer i Twin Otter - Del 3 På oppdrag rundt om i verden

av Tore Bugge Pedersen

Nå kan du høre siste episode i museumspodden om Per Støre, mannen med flest timer i den folkekjære Twin Otteren. I tredje episode er det opplevelsene i utlandet som er i fokus. Da han i 1979 takket ja til å fly i Libya, skulle vise seg å være det første av mange oppdrag, spredt rundt om i verden. Mye avspaseringstid i jobben i Widerøe gjorde det mulighet til å ta seg fri fra jobben her i Norge, for å ta oppdrag som ikke bare var spennende, men også ga uvurderlig erfaring og læring. De aller fleste turene har vært gode, men det har også vært ganger hvor det ikke har vært langt unna at det gikk veldig galt. Per har fått anledning til å møte mange interessante personer.

03.12.2020

 
Orleans-over-Lifjell-300x201.jpg

Aeronautene - Del 1 Flukten fra Paris

av Karl L. Kleve

Den aller første bemannede luftferden i Norge: 150 år siden La Ville de Orleans luftferd fra det beleirede Paris til Norge 25. november 1870.

Aeronautene Paul Rolier og Leonard Bezier skulle bringe et viktig brev med ballong fra det beleirede Paris til den franske republikkens innenriksminister Leon Gambetta i Tours. Ved hjelp av brevet skulle franske styrker inne og utenfor Paris forsøke å bryte den tyske beleiringen under den fransk-tyske krigen i 1870.

Men vinden blåste dem til Norge i stedet.

25.11.2020

Cetti%2BNTM.jpg

Aeronautene - Del 2 Tryllekunstneren fra Bergen

av Karl L. Kleve

En mann var enerådende i luften i Norge før flyet ble oppfunnet: Aeronauten Fransisco Cetti fra Bergen.

Cetti var skuespiller av utdanning, og jobbet som tryllekunstner før han tok sommerjobb hos den franske aeronauten Julhes i 1889. Året kjøpte han seg sin egen ballong, og de neste 20 årene var Cetti den fremste ballongfareren i Norge og Sverige. Han holdt oppvisninger, fraktet passasjerer, gjorde meteorologiske observasjoner og tok Skandinavias første fotografier fra luften. Han demonstrerte ballongens fordeler, men også bakdeler: I 1891 styrtet han i Nidelven og passasjeren druknet. Norge første dødsulykke i luftfarten.

21.12.2020

andrees-polarexpeditions-avfard-med-ballong-fran-danskon-3af4dc.jpg

Aeronautene - Del 3

Med Örnen mot Polen

av Karl L. Kleve

Dette er en historie om vågemot, litt ishavsimperialisme og en ballong. Om teknologi-optimisme og eventyrlyst. En historie om uflaks, overmot, ekstrem kulde og en ulykkelig ende. Men også en historie om kjærlighet som overlevde 33 år i isødet.

Salomon August Andrèe, Nils Strindberg og Knut Frenkel ville bruke tidens ypperste teknologi, ballongen, til å erobre Nordpolen i 1897. De mislyktes, men forsøket er likevel et av ballonghistoriens og Skandinavias mest heltemodige prosjekter.

09.03.2021

 

 
u2.jpg

Spionflyet U-2: Del 1 U-2-Affæren

av Karl L. Kleve

Det er et av den kalde krigens mest myteomspunne fly. “U-2 Affæren» – nedskytingen av et U-2-fly på vei til Bodø i 1960 var en av den kalde krigens mest spente situasjoner, og satte Bodø og Norge på verdenskartet som et kald krigs «Hot Spot».

21.04.2020

Full_DSC_1022.jpg

Spionflyet U-2: Del 2: U-2 over Norge

av Karl L. Kleve

I den andre episoden av «Spionflyet U-2» handler det om Mission 2040, hvor to norske F-86 jagerfly forsøkte å avskjære et U-2 fly som fløy over Norge på vei fra Tyskland til Kola-halvøya og om Operation Babyface: U-2s base i Bodø høsten 1958.

24.04.2020

U2+NL+1994+DSC_1890.jpg

Spionflyet U-2: Del 3 U-2-programmet og U-2 på Norsk Luftfartsmuseum

av Karl L. Kleve

I den siste episoden handler det om Project Chalice: CIA sitt topphemmelige U-2-program som ble avsluttet da Francis Gary Powers ble skutt ned i 1960 og historien til U-2-flyet på Norsk Luftfartsmuseum.

29.04.2020