Museet får elfly

Unknown.jpeg

Norges første elfly (LN-ELA) kommer nå til Norsk Luftfartsmuseum. – Det markerer et historisk skifte i luftfarten hvor klima og utslipp blir en sentral del av debatten, dermed blir dette et svært aktuelt tilskudd til samlingen vår, sier kommunikasjonsrådgiver Tina Andersen.

For to år siden markerte Avinor en milepæl i norsk luftfart da de sammen med Norges Luftsportforbund (NLF) mottok Norges første elfly. Flyet var av typen Pipistrel Alpha Electro og det har blitt brukt til en rekke demoflygninger helt til det havarerte i fjor. Avinor har de siste årene jobbet offensivt ute sammen med andre aktører i luftfartsbransjen med null- og lavutslippsløsninger og konsernsjef Dag Falk-Petersen mener Norge er spesielt egnet til å være foregangsland for en mer bærekraftig luftfart. Elektrisk luftfart er det mange som mener er fremtiden, og man ser at det stadig gjøres forbedringer og satses på dette.

Det er ikke ofte at gjenstander kommer på museum etter så kort tid, spesielt ikke i genren transportmuseum. – Det er selvsagt spesielt, men det er representativt for den utviklingen som skjer innenfor luftfarten for tiden. For oss er dette svært positivt siden vi ønsker å være samtidshistorisk, i tillegg til at denne nyere delen av luftfartshistorien bør dokumenteres og fortelles, sier Andersen.

Havarerte

Under en flyvning med Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen som pilot, og statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo som passasjer, stoppet motoren og flyet måtte nødlande i Nornestjønn. Til tross for at flyet endte opp ned i vannet, gikk det fint med begge som var om bord.

Avinor og NLF har vurdert å reparere flyet, men har nå i stedet besluttet å kjøpe et nytt elfly - fra samme produsent. Det nye flyet representerer en utvikling siden det er det første elflyet som har mottatt typesertifisering, og det kan brukes til pilotopplæring.

Museet har begynt på det formelle arbeidet med mottak av gaven.