Messerschmitt Gul 3 har ankommet på museet

IMG_2719.jpg

I dag ble endelig andre verdenskrig flyet klart til å bli flyttet inn i utstilling. 13. oktober blir den høydepunktet i høstens store utstilling “Krig og Fred”.

Flyet ble hevet fra bunnen av havet i 2010 og har siden vært til restaurering hos våre frivillige på verkstedet. Messerschmitt var det mest brukte tyske jagerflyet under andre verdenskrig, og er flytypen som angrep Norge 9. april 1940. Dette flyet har en svært rik og spennende historie som vil bli fortalt gjennom utstillingen.

IMG_2764.jpg

Vellykket flytting

Ved hjelp av bergingsbil og med god hjelp fra ansatte på museet og de frivillige i Bodø Luftfartshistoriske Forening klarte man å få flyet fraktet den lille avstanden mellom verkstedet i Olav v gate og til portene på museet. Deretter ble flyet geleidet ned av bilen og dyttet inn i utstillingen med minimale marginer.

- Det gikk lettere enn jeg trodde, sier en fornøyd Anders Utgård Major og sjef for Forsvarsmuseet som er en del av Norsk Luftfartsmuseum.

Han som mange andre i miljøet har ventet lenge på denne dagen. - Dette vil virkelig løfte andre verdenskrigs utstillingen hvor vi allerede har de viktigste flyene fra de allierte. Nå får vi også representert den andre siden, med et av de aller mest ikoniske flyene fra andre verdenskrig, forteller Utgård.

Først utstilling

Flyet skal de første månedene stå i det temporære utstillingområdet hvor en stor utstilling utvikles rundt flyet. etterpå vil det flyttes over til den militære siden av museet hvor det får stå sammen med blant annet Spitfire og Mosquito som også var med i kampene under andre verdenskrig.