Nano-dronen «Den svarte vepsen» til museet

Anders Utgård sjef for Luftforsvarsmuseet mottar nano-dronen fra FLIR og adm. dir Christian Fekete. Foto: Luftforsvaret

Milliard-suksessen «Black Hornet» er en bitte liten mikro-drone som summer som en veps og brukes av militæret over hele verden.

Det er det norske selskapet Prox Dynamics, nå oppkjøpt av amerikanske FLIR, som har utviklet dronen som er nærmest usynlig, og kan brukes som speider i taktiske kampsituasjoner. Selskapet har jobbet med utviklingen siden 2007, men året 2013 skulle det virkelig ta av.

Året er 2013, og nordmennene skulle møte britene for å la de teste deres nye norskproduserte teknologi. Engelskmennene tar det seriøst og under testene på Kypros blir det sendt inn tropper rett fra Afghanistan for å live-teste dronen. De ønsker å oppleve dronen i virkelige scenarioer. Etter tre uker med testing signerte det britiske forsvaret en kontrakt på 200 millioner, og siden har selskapet blitt takket av Tony Blair og solgt droner til forsvaret verden over.

På museum

Skjermbilde 2020-08-28 kl. 13.38.07.png

Nå er den tredje generasjonen Black Hornet kommet på markedet og den første utgaven fases ut. At «Den sorte vepsen» nå kommer til museet, er ifølge Anders Utgård Sjef for Luftforsvarsmuseet helt riktig.

– Det er viktig at museet også representerer denne delen av militær luftfart. Droner er i ferd med en bli en stor del av forsvaret over hele verden og ubemannet luftfart blir også større, så det er klart vi skal begynne jobben med å ta vare på denne biten historie. Ikke minst så streber vi etter å være relevante her på museet, sier Utgård.

Administrerende direktør for FLIR Christian Fekete er også veldig stolt av at dronen nå kommer på museum. - Det er svært raske sykluser innenfor teknologi, så det blir fort “gammelt”. Det at dronen kommer på museet betyr jo at man setter spor etter seg, sier Feketet, som har donert dronen til to andre museer, blant annet et spion-museum i USA.

Trond Roalstad gir museet en demonstrasjon før overlevering. Dronen skal være enkel å manøvrere og bruke, den skal tross alt kunne brukes under skuddutvekslinger og under ekstremt press, minner Roalstad på.

Ukjent “game-changer”

Dronen er relativt ukjent for folk flest og de fleste kjenner til de store dronene som er på markedet. Det er ikke så rart siden den er klassifisert som militært utstyr og kun kan selges til offentlige myndigheter. – Disse bitte små dronene er ikke så kjent, men de blir mye brukt, og det er disse historiene vi skal fortelle, sier Utgård. Dronen som blir betegnet som en “game changer” for forsvaret gir muligheter for bakkepersonell å se situasjoner der man ikke har oversikt selv.

- Hvis man har et høyt gjerde og ikke ser hva som er på den andre siden, så kan du kikke over og risikere å bli skutt, eller du kan kaste inn en håndgranat og risikere sivile liv. Begge deler er grusomt. Nå har man en flyvende kikkert som gjør at man kan redusere tapene, sier Head of sales hos FLIR Trond Roalstad.

Fremtidens drone-utstilling

Dronen, som veier kun veier 16 gram og får plass i lomma, skal etter planen inn i utstillingen hvor man ser for seg at det vil komme flere ubemannede luftfartøy fremover. Man ser også for seg at den kan være gjenstand for en vandreutstilling, da den vil være enkel å flytte rundt.

Fakta om “The Black Hornet”

Skjermbilde 2020-08-31 kl. 15.08.16.png