Det blir Fred og Krig på museet i år

Skjermbilde 2020-01-22 kl. 10.01.30.png

Åpningshelgen markerer starten på årets tema på museet, nemlig “Fred og Krig”.

Gjennom hele året vil vi by på utstillinger, foredrag og aktiviteter som omhandler teamet, og som berører både andre verdenskrig, kald krig frem til dagens situasjon. Senter i utstillingen som åpner i mai vil være ikonet fra andre verdenskrig, nemlig Messerschmitt.

NL99380021.jpg
Skjermbilde 2020-01-22 kl. 09.51.31.png

Les mer om Messerschmitt prosjektet her

Flyet havarerte utenfor Rørvik i begynnelsen av krigen og ble med massiv innsats hevet opp fra havets dyp i 2010. Det har siden har vært på museets verksted under restaurering.

– Det sammenfaller veldig fint at vi kan stille ut dette flyet ut samtidig som vi markerer disse historiske hendelsene. Gjennom Messerschmitt-flyet kan vi stille spørsmål og bidra til refleksjon rundt hvorfor det ble krig, hva krig er, gi innsikt i hva krig innebærer av tap, ødeleggelser og død for mennesker, sier prosjektleder for utstillingen Olav Gynnild. Gjennom året markerer museet viktige hendelser, blant annet er det er 80 år siden bombingen av Bodø, og 60 år siden U-2 ble skutt ned over Sovjet og nesten utløste atomkrig. - Vi håper å kunne sette søkelys på viktige historiske hendelser, samtidig som vi etterlater rom til refleksjon omkring temaet krig og fred, sier Gynnild.

0N7A3892-kopi.jpg

Målet med å fokusere på dette temaet gjennom året og gjennom en rekke aktiviteter, er at krigen og erfaringene ikke må glemmes. -  Nå dør andre verdenskrigsgenerasjonen ut, og med den opplevelsen og erfaringene med krig i Norge. Krigshistorien trenger å åpnes for et yngre publikum, konstaterer konservatoren.

Den 26. januar åpner museet med fokus på bombingen av Bodø og ikke minst spennende aktiviteter for familier. Se det spennende programmet:

Se vårt helgeprogram