Tre nye fly på museet

nyfly_rgb.jpg

Museet får tre nye ikoniske fly i tiden fremover.

Det er knyttet stor spenning til de tre nye flyene som er ventet inn i samlingen, kanskje allerede så tidlig som i 2020. Det er andre verdenskrig ikonet Messerschmitt BF-109, F-16 og redningshelikopteret Sea King som er ventet inn i utstillingen. - Det er noen store juveler å få inn i samlingen, sier en spent Anders Utgård.

De aller fleste har et forhold til både Sea King og F-16 som har spilt en viktig rolle i det norske forsvaret i de siste tiårene. - Begge to er kjente flytyper, dermed blir det ekstra artig å få disse i utstillingen, rett fra tjeneste, sier sjef for Luftforsvarsmuseet Anders Utgård. Men først for tur, er Messerschmitt Bf-109. Den har vært på verkstedet til restaurering i nesten ti år, etter å ha blitt hevet opp fra sjøen.

Først andre verdenskrig

Flyet, som var med i kampene i Norge, og var Luftwaffes viktigste fly under andre verdenskrig, er et historisk ikon som det finnes svært få av i verden. - Man kan ikke fortelle historien om andre verdenskrig uten å fortelle om den andre siden også, sier majoren, som ser frem til å plassere den i andre verdenskrig-delen av museet sammen med flyene Spitfire, Mosquito og Focke-Wulf. Kanskje allerede i januar 2020 hvis alt går etter planen.

Les mer om Messerschmitt Bf-109 her

Ønsker de riktige flyene

Når det gjelder de andre to flyene, så er det litt mer usikkert akkurat når de kommer i utstillingen. - Sea King er allerede satt på bakken, men de første går til delelager, noe som også er tilfellet med F-16, forteller Utgård. Han presiserer også at han ikke er ute etter de første flyene, men den gjenstanden med mest historie knyttet til det.

20160620tk_C6579-kopi.jpg

- Ta en Luger pistol. Den er i seg selv et sånn passe verdifullt gjenstand, men er det derimot den Hitler brukte, så er det en helt annen sak. Derfor er vi opptatt av historien rundt flyene når vi vurderer hvilke vi ønsker i utstillingen.

Han forteller at museet er i tett dialog med Luftforsvaret og forsvarets materiell-avdeling, for å sikre flyene med mest historisk betydning. - Dette er veldig flott gjort av Luftforsvaret at vi får være med å bestemme. Vi kunne risikert å fått et tomt skall, så all ære til de operative som skjønner betydningen av dette, fastslår Utgård.

Så ekte som mulig

Det er flere fordeler med å motta et fly som kommer direkte fra tjeneste slik som blir tilfellet med F-16 og Sea King.

- Vi ønsker at det vi har skal være så ekte som mulig. De flyene som kommer direkte fra tjeneste er jo så ekte som man kan få det, uten at det kreves restaurering, eller mangler deler, sier Utgård. Dette var tilfellet med museets Lynx helikopter, som ble flydd rett til museet av de som hadde det i tjeneste, som da hang av seg draktene sine og la loggen i forsetet. - Mer ekte får man det ikke, sier Utgård.

Han påpeker også at de ønsker å motta eksemplarer som er mest typisk for den epoken de har vært i. Veldig mange har et forhold til redningstjenesten, og vet av noen som har vært i en Sea King. Derfor er vi ikke på jakt etter den sjeldneste typen, men de som har vært brukt i mange redningsoppdrag, sier Utgård. Det samme gjelder F-16, hvor de ønsker deg en av de som har vært brukt i tjeneste i Libya. - Dette er ønsker selvsagt, og vi er svært takknemlige til Forsvaret som avsetter eksemplarer av flytypene øremerket til museumsbruk. Det at det er fokus på fremtiden, og hva som er viktig å ta vare på, sier noe om forståelsen for bevaringen av luftfartshistorien, avslutter Utgård.

- Hit skal flyet inn, rett ved siden av sine motstandere, sier Anders Utgård. Messerschmitt Bf-109 er planlagt å settes inn rett bak majoren på bildet, sammen med de andre flyene som deltok i kampene under andre verdenskrig.

Unknown-8.png

- Vi ønsker at det vi har skal være så ekte som mulig.

Major Anders Utgård

Hva skjer