Fikk start på Norwegian-flyet

- Alt virker som det skal, det er helt helt utrolig, sier Holstad under test i cockpit sammen med koservator Michael Loftus.

I går ble Boeing 737 startet opp for første gang på tre år. - At alt skulle starte så lett, det hadde jeg absolutt ikke forventet, sier flytekniker Kristian Holstad fra Norwegian.

Det er lys i kabinen, cockpit er klar og det knirker i flyradioen i 737en for første gang på lenge. Det kommer et lettelsens sukk fra konservator Michael Loftus. Både han og Holstad hadde forventet mer feilsøk etter så lang tid.

- Fly liker ikke å stå uten strøm, sånn er det bare. Og flyet har stått uten i vær og vind i lang tid. Så dette tyder på at det har blitt godt ivaretatt, og at det har vært tørt og fint her inne, sier Kristian.

At flyet er operativt, er et stort skritt i riktig retning for forberedelsene til å få det inn i utstillingen, noe som er forventet å skje i løpet av året. Nå hjelper Norwegian til med gjennomgang og sikring av flyet.

Har selv gått flyfag

Gjennomgangen skjer etter forespørsel til Norwegian om hjelp til å klargjøre flyet til bruk av flyfag og publikum. Dette passet midt i blinken for Kristian Holstad som selv er fra Bodø-området, og i tillegg har gått på flyfaglinjen som er basert på museet.

- Det er kanonartig å få hjelpe flylinja på denne måten. Dette kommer til å bli et fantastisk tilskudd for dem. Det er ingen andre som har fly på denne størrelsen som er operativt, sier Holstad.

I følge han vil dette gjøre overgangen til arbeidslivet lettere for de som studerer flyfag, nettopp fordi dette flyet har så mange likheter med flyene de møter i jobb senere.

- Hovedkomponentene er stort sett like de flyene vi skrur på hos oss, og i tillegg kan de kjøre vedlikeholdsprogram og vanlig sjekk av flyet. Det blir natt og dag om dette er innarbeidet allerede i læretiden, mener han.

737-forberedelser

Gjennomgangen handler om å reaktivere systemer som skal være operative for publikum og flyfag, men også om å deaktivere systemer som ikke skal være i bruk. I tillegg må noen ting fjernes for at det skal være trygt å bruke flyet, i følge konservatoren. Alle oksygenboksene ble fjernet fra overhengene over setene på grunn av brannfare, samhandling med motorer ble koblet fra og flere andre ting som det må tenkes på. I morgen skal Michael og Kristian forsøke å få koblet opp et større aggregat slik at de får det hydrauliske systemet opp og gå.

- Det blir nok flere turer opp til Bodø før flyet er klart, men det var en viktig milepæl at vi fikk startet opp flyet og at alt fungerer, konstaterer Holstad.

Kristian Holstad inspiserer dekkene som museet har vært bekymret for i forkant av flyttingen av den tunge maskinen.

Alle bryterne virker, konstanterer Norwegian-teknikeren som til daglig jobber på Sola.

Det er lenge siden det var lys i disse instrumentene

Kristian Holstad skrur spent på aggregatet

Teknisk sjef på norsk Luftfartsmuseum Harald Rubach fjerner oksygenflasker i Norwegian flyet