Museet feiret 25 år

Toblerone-inngangen var pyntet til fest

Det var fest på museet da 25 års jubileet gikk av stabelen. Bursdagen ble feiret med kake, taler og tilbakeblikk med tidligere direktør Kjell Lutnes.

For 25 år siden ble snoren klippet av HM Kong Harald og det nasjonale museet for luftfart ble åpnet. I går ble det markert i stor stil. Tidligere ordfører og leder i styret til museet Ole Hjartøy mimret om den vanskelige prosessen med å få museet til Bodø og fremhevet innsatsen til de som kjempet for dette. Fylkesråden holdt også tale og gratulerte med 25 fantastiske år med formidling av luftfart.

Alle gjestene som var på museet fikk servert jubileumskake og det var fri inngang på museet hele dagen.

• Dette er en viktig markering. I 25 år har museet fortalt den nasjonale luftfartshistorien fra flybyen i nord, og museet har vært i kontinuerlig utvikling i perioden, på lik linje med luftfarten, sier direktør Hanne Jakhelln.

Direktør Hanne Jakhelln ønsket alle velkommen til jubileet

To store kaker fra Bodø Bakeri gikk unna under jubileet.

Pedagog Inger Anne Sigvang var kledd ut for jubileet

Tidligere ordfører Ole Hjartøy holdt en flott tale med referanser til oppstarten og den vanskelige veien mot en realisering av museet.

Tidligere direktør på museet Kjell Lutnes holdt et foredrag med tilbakeblikk gjennom 25 år.

Les et spennende tilbakeblikk om museets historie her.

Pedagogene på Norsk Luftfartsmuseum foran drømmeveggen de har laget for barn og unge. Fra venstre: Ann Kristin Maurdal, Kari Aasjord White og Inger Anne Sigvang.

I start-rommet var det laget en tidslinje for museet gjennom 25 år