Nytt landemerke endelig finansiert

Bodø er flybyen, så det blir stort for Bodø å få et slikt historisk landemerke, sier Ole Hjartøy. Her sammen med banksjef i SpareBank 1 Nord-Norge Per Martin Olsen, Konstituert direktør for Norsk Luftfartsmuseum Lasse Tjønnøy og nestkommanderende i Luftforsvaret Vegard Bøthun.

SpareBank 1 Nord Norge har gitt to millioner til Norsk Luftfartsmuseum for å kunne realisere Boeing 737 prosjektet. – Denne dagen har vi ventet lenge på, så det er svært gledelig at vi nå kan ta første steg i å realisere dette løftet, sier styreleder i Norsk Luftfartsmuseum Ole Henrik Hjartøy.

Den store Norwegian-maskinen vil snart bli å finne utenfor museet, med egen inngang på siden. I tillegg skal flyet bli en del av en interaktiv utstilling med fly og teknologi som tema, og en viktig del av undervisningen til flyfag. Museet har arbeidet i flere år for å skaffe midler til å få flyttet flyet som står på Bodø hovedflystasjon og ble gitt til museet i 2015. Nå blir det store flyet snart en del av Bodøs kulturminner, sammen med en ny teknologisk utstilling.

Banksjef i SpareBank 1 Nord-Norge Per Martin Olsen er godt fornøyd med å kunne bidra med midler gjennom Samfunnsløftet: - Det er flere grunner til at vi gir støtte til dette. Vi tror det vil bli et kulturhistorisk landemerke i Bodø med en viktig kulturarv, men det vi synes er det viktigste er at dette blir et digitalt og interaktivt tilbud til barn og unge. Vi ønsker å støtte møteplasser som skaper aktivitet og denne har et særlig potensial som et ledd i å styrke realfagskompetansen hos nordnorsk ungdom, sier Banksjef i Sparebanken Nord-Norge Per Martin Olsen.

Skjermbilde 2020-04-24 kl. 10.57.33.png

Bli pilot

En viktig del av 737-prosjektet går ut på å integrere flyet sammen med det interaktive opplegget «Bli Pilot» hvor barn og unge kan få teste hva som skal til for å bli pilot gjennom å utforske ting selv, bruke kroppen, sansene og logisk tenkning. Den interaktive installasjonen skal gå hånd i hånd med Norwegian flyet som får egen utgang rett inn i flyet fra siden av museet.  - Målet er å vekke interesse og nysgjerrighet rundt luftfart, innovasjon, STEM-fag og teknologi, sier konstituert direktør på Norsk Luftfartsmuseum Lasse Tjønnøy. Prosjektet vil også bli en del av et samarbeid med Newton Flight Academy, da publikum vil kunne fly i simulatorer, og deretter få oppleve en 737-cockpit som er ekte vare.

Skjermbilde 2020-04-24 kl. 10.56.57.png

- Luftfartsbransjen trenger personell og prosjektet skal også bidra til utdanning. Det samarbeides med Bodø VGS, flyfag,  som skal kunne bruke flyet i undervisningen. Elevene vil blant annet få utføre praktiske systemsjekker og tekniske inspeksjoner på en flytype som er i trafikk, en mulighet som ingen andre videregående skoler har, forteller Lasse Tjønnøy.

Søker mer midler

Norwegian flyet vil bidra til innovasjon og styrke landsdelens kompetanse inn i fremtiden, men jobben med å skaffe finansiering er langt fra ferdig.

Skjermbilde 2020-04-24 kl. 10.57.19.png

– Vi er svært glade for at vi har fått dette tilskuddet som vi sårt trengte for å få flyttingen i gang. Men vi er langt fra å kunne lande prosjektet. Vi trenger ytterligere 3,5 millioner for å kunne flytte, ferdigstille og integrere flyet i utstillingen. Så vi setter pris på alle bidragsytere, som kan hjelpe oss videre, sier Tjønnøy.

Ifølge Hjartøy vil prosjektet foregå i flere faser. - Flytting er det som haster mest. Så vil vi jobbe for å få på plass Bli pilot og få knyttet flyet til museet. Det som er så fantastisk er at vi nå takket være Sparebanken har fått midlene til å få dette i gang, avslutter Hjartøy.