Museet får politihelikopter

heli-i-lufta.JPG

Helikopteret LN- OCP er det første som har vært i norsk politis eie, og det har vært med på utallige operasjoner. Regjeringen har nå besluttet å gi helikopteret i gave til museet.

Det er leder for samlingsavdelingen på Norsk Luftfartsmuseum Tore Bugge Pedersen som har bedt om akkurat dette helikopteret på grunn av verdien i å fortelle om den norske beredskapen. - Vi ønsket å ha en representant for alle de tre store tjenestene; ambulanse, redning og politi. Det er utrolig flott at vi nå får dette og at regjeringen ser viktigheten av å bevare denne delen av etats-historien, sier Pedersen.

I utstilling allerede i sommer

Tore Bugge Pedersen har jobbet for å få alle etatene representert på museet.

Det jobbes for øyeblikket for å finne ut når og hvordan helikopteret skal komme seg til Bodø. Den 30. juni må helikopteret ut av lageret det står på, og da gjenstår det å se om det skal transporteres eller om det kan flys til Bodø. Dersom LN-OCP får seg en siste flytur, skal det innom verksted for å demontere motorene, før det skal inn i utstillingen hvor plasseringen allerede er bestemt. Helikopteret er planlagt å stå på den markerte plassen som er holdt av til Sea King helikopteret, som også ventes inn i utstillingen etter hvert. Deretter kan det hende det blir hevet opp i taket når begge helikoptrene er på plass.

Politihelikopteret-1.jpg

Arbeidshest

Helikopteret som blir gitt museet er et av de som har blitt brukt mye i beredskapen i Norge, og den har vært med på mange oppdrag. Det gamle politihelikopteret er et tomotors sivilt helikopter av typen Eurocopter (EC) 135 T2, og er produsert av Eurocopter Deutschland. Helikoptertypen er en av Europas ledende helikopter-typer til bruk for politi- og ambulanseflyvning, men brukes også til persontransport. Det norske politihelikopteret som nå skal til Bodø ble satt inn i operativ tjeneste for norsk politi i 2004. Dette helikopteret er en viktig del av historien til beredskapen i Norge, og var gjenstand for mye debatter etter hendelsen 22. juli hvor helikopteret stod på bakken under angrepet på Utøya. Det kan tenkes at de nye helikopter innkjøpene er et signal om at viktigheten av helikoptertjenesten er tatt på alvor. – 22. juli kan være en av historiene vi knytter til dette helikopteret. Vi jobber nå med hvordan vi skal formidle historien til denne flotte gaven, og 22. juli kan absolutt blir en del av denn, avslutter Pedersen.