Vår nye samlingsleder vil ut og fly!

IMG_1204.jpg

I 1997 var Tore Bugge Pedersen utplassert på Norsk Luftfartsmuseum. Han var så flyinteressert at han ordnet tur fra Kirkenes til Bodø med opphold, for å sikre arbeidsuken på selveste flymuseet. 21 år senere er han tilbake på museet som vår nye leder for samlingen.

- Det var helt fantastisk. Jeg gikk rundt med en pusseklut, men ble ofte stående å kikke inn i de ulike flyene. Jeg sluntret også unna endel for å prøve flysimulatoren, ler samlingslederen når han tenker tilbake på arbeidsuken.

Drømmen er å fly et litt større fly, kanskje til og med museets Norseman
— Tore

Siden da har Tore beveget seg fra himmel til hav med sin utdannelse innen det maritime faget. Han har opparbeidet seg bakgrunn i maritim historie, og har mange års erfaring fra museum, nå sist på Mellemværftet i Kristiansund.

- Men det var flyinteressen som var min første STORE interesse, i følge han, og en interesse som har forsterket seg den siste tiden. Han tar nå flytimer, og drømmer om flysertifikat og muligheten til å fly litt større fly enn mikrofly.

-Kanskje det blir å fly museets Norseman etter hvert, sier samlingslederen med et glimt i øyet.

Restaureringsfilosofi

​​​For Tore er det museumsfaglige et svært viktig tema. Nå når han skal bygge opp en samlingsavdeling på museet, er han opptatt av å ivareta gjenstandenes historiske verdi. - Vi skal ikke restaurere i stykker, som jeg pleier å si, fastslår han.

Med det mener han at man skal respektere verdien av gjenstanden slik den er. I følge han er det ikke alltid hensiktsmessig å restaurere til et fly som er som nytt, da kan denne verdien bli veldig liten. Da er det noen ganger nesten bedre å beholde vrakdelene og lage en replica ved siden av, mener han.

Selv om jeg ikke liker å restaurere ting i stykker, så er jeg også innstilt på å identifisere eller skaffe objekter som vi faktisk kan fikse opp så de er hele og fine, eller kanskje til og med fly…?

k.jpg

Samarbeid

Han ser også frem til å arbeide ved siden av Michael Loftus, som har jobbet med denne filosofien på museet i to år allerede. - Mike har gjort et solid arbeid her, og jeg kommer til jobbe for å fortsette på denne veien, fastslår Pedersen. I tillegg ønsker han å opprette en god dialog med Bodø Luftfartshistoriske forening, som er en svært viktig brikke i restaureringsarbeidet på museet.

-Jeg ser virkelig frem til å ta fatt, og ikke minst bli godt kjent med museet og kunne bidra på en god måte, fastslår han.