Oppdaget at han var flymuseum-gutten

Leder for samlingsavdelingen Tore Bugge Pedersen tok seg fri fra ferien for å møte Johan og snakke om fly og ikke minst høre historien om fremveksten av flymiljøet.

Johan Petter Rønne oppdaget ved en tilfeldighet at det er han som har vært forsidegutten på Norsk Luftfartsmuseums brosjyrer. Det er en artig historie bak dette bildet, men jeg skjønner ikke hvordan det bildet har havnet her, sier den ihuga flyentusiasten.

Bildet har blitt brukt på mye av museets materiell for noen år tilbake, og bildet er velkjent. Derfor var det artig å få besøk av selveste “flygutten”, som viser seg å fortsatt være en stor del av flymiljøet i Norge. I tillegg har Johan donert et seilfly til museets utstilling tidligere, en Schleicher-K7.

Skjermbilde 2019-08-02 kl. 12.20.48.png

- Bildet er spesielt, for jeg begynte å bygge modellfly da jeg var bare fire år.

Johan vokste opp med en flyinteressert far som deltok i oppbyggingen av flymiljøet etter andre verdenskrig i Trondheim, og vokste opp derfor opp på flystripa på Lade flyplass.

- I starten tegnet og bygget jeg flyene av balsa-rester og ting jeg kunne arve fra min far, men på dette bildet hadde jeg kjøpt mitt aller første modellbyggesett, flyet “Jimmy”, for mine egne sparepenger. Bildet er tatt av "fattern" Reidar Rønne inne på Lade Flyplass i Påska 1958.

Feil person på bildet

Det var på et flystevne i Værnes for fem år siden at han fikk høre at dette bildet verserte både i amerikanske medier og nettsider, samt at han var postergutt på Norsk Luftfartsmuseum. Det var en kar som påstod at det var han som var avbildet, men da Johan Petter så det, var han ikke i tvil. Han bladde frem farens gamle fotoalbum hvor han fant originalen. På spørsmål om hva han synes om oppdagelsen kommer det på trøndersk - Det var rålænt, ler den blide flyveren. Ifølge han var den første reaksjonen at han sa til samboeren SIv: - Nå drar vi til Bodø og får gratis inngang, ler Rønne humoristisk.

I dag er Petter en samlende kraft i flymiljøet og flyr blant annet modellfly,seilfly, motorglidere, mikrofly, bygger og reparerer. Ifølge samboeren Siv Merete er han alltid den som hjelper og stiller opp. Dette flyet, en Carbon Cub-EX, har han bygget selv sammen med flykompis Olav Bergersen.

En primus motor

Rønne er i dag godt aktiv i flymiljøet i Trøndelag, både når det gjelder å bygge ulike typer fly, men ikke minst så elsker han å fly. -Drømmen den gang var jagerflypilot, men jeg stod ikke på synstestene. Men nå er jeg veldig fornøyd med å fly alt fra modellfly, seilfly, mikrofly og motorfly. Ikke minst å få delta i det flotte miljøet, forteller han. Det er få som kan påstå å ha fulgt utviklingen i Norsk sivil luftfart så lenge som Johan Petter. Han fikk være med i en tid hvor interessen vokste frem etter tyskerne forlot Norge etter krigen og etterlot seg flyplasser og fly. Det var i denne tiden småflyinteressen vokste frem. Nå ivaretar Rønne både den kommende generasjonen gjennom å kurse unge i modellflybygging, men også tar vare på seniorene i generasjonen over, som han passer på å ta med seg på lokalflystripa på Ler for en baksetetur i en Cub, rett som det er.

flygutt.jpg

Johan Petter hadde med seg fotoalbum for å låne til museet med bilder fra opp gjennom årene som bla. viser restaureringa av et 60-talls seilfly. Dette er en enseter Schleicher-K8- LN-GBK som var et "prosjekt" han initierte og ledet med alle de erfarne seniorene i Trondheim Flyklubb på laget.

Det er mye historisk materiale som museet har fått tilgang til, og som kan kaste lys inn i en interessant epoke i luftfartshistorien.