Gleder seg til sommeromvisning!

IMG_2754.JPG

Helene Lyngeng er straks klar til å begynne årets travleste periode på museet, nemlig sommerguidingen. - Jeg gleder meg veldig, det er alltid spennende å få møte gjester fra hele verden, sier Helene.

Museet har i flere år tilbudt gratis omvisning hver time for gjestene sine i sommersesongen, og denne sommeren er ingen unntak. Høydepunktene i museet besøkes og historier fortelles, historier som gir liv til luftfartshistorien. Helene starter nå på sin syvende sesong som sommerguide. Selv om hun nå er ferdig utdannet og jobber full tid som lærer, bruker hun feriene sine på museet.

- Ja, jeg synes fortsatt det er artig. Jeg synes det er så flott at folk tar turen. At de har lyst til å lære og få med seg opplevelsene her, sier Lyngeng.

Hund i veska

På spørsmål om noe av det morsomste hun har opplevd som guide, var svaret den gangen hvor hun oppdaget en chihuahua midtveis i omvisningen. Da var det plutselig et hode som dukket opp fra veska og ville høre mer om den militære luftfartshistorien. - Det var en varm dag, så jeg forstår at eieren ikke ville la hunden være ute, men man opplever litt forskjellig morsomt, ler Helene. Favoritt-stoppet hennes i omvisningen er Reinfjell og Bell helikopteret på sivil side. - De er begge to så snodige og får frem smilet hos gjestene. På militær side er hun spesielt glad i U2 og snakker ofte vel over fastsatt tid når hun kommer til dette flyet.

IMG_0710+2-kopi.jpg

- Det er rett og slett så mye spennende å si om flyet og historien rundt Bodø at det er lett å glemme seg bort, sier Helene.

På spørsmål om hva hun synes er best og mest utfordrende med omvisningene svarer hun;

-Jeg liker særlig godt når gjestene har historier jeg selv ikke har hørt før, eller kanskje en personlig tilknytning til objektene i utstillingene. Det som er mest utfordrende er når noen stiller spørsmål jeg ikke klarer å finne svaret på. Da går jeg og grubler på det en god stund i ettertid, ler den erfarne guiden.

Les mer om sommerguiding her