Første titt i U-2 på mange år

P3210104.jpg

Det var stor stemning da U-2 flyet ble åpnet opp for første gang på 23 år.

Vårt mest ikoniske fly, Lockheed U-2, er faktisk ikke vårt. Flyet er på utlån fra The National Museum of the United States Air Force, som ønsker en mer omfattende årlig inspeksjon med bilder og kvittering.

Unknown-3.png

Det berømte spionflyet har vært i utstillingen siden 1996 og har hatt årlige inspeksjoner. Dette er første gang vi får en god titt på innsiden siden da.

Heldige konservator Micheal Loftus og kaptein i Luftforsvarets museer Ole Sigurd Sørensen, får seg en ekstra god titt på flymaskinen når de nå må lage den utvidede rapporten. Det er ikke bare flyet som er en del av lånet. Vi har også hjelm, flydress og flystøvler, så dermed må også dukken ut av cockpit for nærmere inspeksjon.

- Det er spennende å endelig få et kikk inn i den sorte damen, det har jeg alltid hatt lyst til. Alt så veldig bra ut etter alle disse årene, så det var veldig greit å få bekreftet dette, sier Sørensen

Utlån forplikter

En av kravene fra utlåner er at alt skal foto-dokumenteres. Siden dette allikevel medfører en del jobb, så det var naturlig å samtidig lage en konservator-rapport på tilstanden. Siste ukes gjennomgang viste heldigvis at tilstanden på flyet og gjenstandene i cockpit er svært gode og det er ingen merknader på utstyr lånt fra USA, noe som er veldig betryggende.

- Vi har flere gjenstander i museet som er på utlån fra andre museer og dette krever at vi følger punktene i utlånskontrakten. Nå når NMUSAF ønsker å motta en utvidet årlig rapport fremover, så følger vi selvsagt dette, sier Sørensen. Han ser nå frem til å få en mulighet til å åpne opp og kikke inn litt oftere fremover med de nye reglene. - Det er ikke hver dag man får komme så tett på et så ikonisk objekt, avslutter den fornøyde sersjanten.

P3210121.jpg
P3210082.jpg