Back to All Events

Kongoveteranene

• Norsk Luftfartsmuseum Olav V gate , Nordland, Norway (map)
Helikopter på tur til å lande i Kongo.

Kongoveteranene var pionérer for FNs fredsbevarende styrker og ble sendt på livsfarlige oppdrag. Da de kom hjem til Norge ble de bedt om å ikke fortelle noe om hva de hadde opplevd. Filmen om Kongoveteranene forteller om et viktig kapitlet i norsk etterkrigshistorie som aldri har blitt fortalt før.

På starten av 1960-tallet ble et trettitalls norske og svenske piloter og maskinister sendt til Kongo for å tjenestegjøre for FN og freden. De visste lite eller ingenting om hva de gikk til, men ble sendt på livsfarlige oppdrag. I Kongo møtte de raskt krigens grelle ansikt.

For første gang forteller veteranene om hva de opplevde: De fortelle om dramatiske redningsoperasjoner og venner som satt i krigsfangenskap. De risikerte eget liv for FN og freden i Kongo, men da de kom hjem ble veteranene glemt.

Filmen handler om individuelt mot, men også om hvordan vi som samfunn sviktet FN-veteranene da de kom hjem.

Filmen vises i samarbeid med Bodø Filmklubb på Norsk Luftfartsmuseum onsdag 21. september 2022 kl. 18.00.

Billetter er lagt ut for salg på Ebillett under Norsk Luftfartsmuseum.

Konservator Karl L. Kleve holder innledning før filmen, og det blir en samtale mellom produsent og tidsvitner etter filmen.

Velkommen!

Earlier Event: September 20