Politihelikopter på plass i utstillingen

20210208_125419_resized.jpg

Nå kan du endelig få en god titt på Norges første politihelikopter. Helikopteret LN-OCP ble gitt til museet i fjor sommer av staten, og har siden vært på verksted for klargjøring til utstilling.

Når LN-OCP nå er på plass i utstillingen vil dette supplere representasjonen av beredskapen i Norge med både politi-, lege- og snart også redningstjenesten. - Dette utgjør en viktig del av norsk luftfartshistorie, og vi er særdeles glad for å ha fått Norges første politihelikopter i vårt eie, sier direktør på Norsk Luftfartsmuseum Arne Christian Fjelberg.

LN-OCP fløy til Norsk Luftfartsmuseum i Bodø i juni 2020 og ble overrakt av beredskapsdirektør Tone Vangen.

Helikopteret var politiets øyne i luften i 15 år. Det står loggført med 9000 oppdrag og har blitt brukt til blant annet spaning, biljakt og antiterroroperasjoner.

Mange husker bildet av dette helikopteret som stod på bakken som ble vist i etterkant av terrorangrepene 22.juli 2011. På grunn av mangelfulle tilskudd stod helikopteret på bakken under terrorangrepene, noe som førte til et forsterket fokus på beredskapen i Norge i etterkant.

Mesteparten av oppdragene, rundt 60%, ble brukt til søk etter savnede og gjerningspersoner, hvorpå flere av disse ikke ville ha overlevd dersom de ikke ble funnet. Sensorutstyret er nesten identisk med det som er i helikoptrene som ble brukt i søket i rasområdet i Gjerdrum nettopp.

Sikring av utstyr

Siden mottagelsen har helikopteret vært på verksted. Det er vanlig ved overtagelse direkte fra tjeneste, at man får gjenbrukt deler av flymaskinen som kan selges og brukes videre. I dette tilfellet er det også utstyr som er av gradert art som også må fjernes. Dernest er det også vanlig at det sikres ved å fjerne bensintanker og lignende, slik at det gjøres klart til å bli museumsgjenstand. Det samme vil også være tilfellet når Norsk Luftfartsmuseum etter planen skal motta en Sea King i desember 2023.