Går mot sammenslåing på museet

032yiVGVkeaj.jpg

Det kan gå mot en sammenslåing av Luftforsvarsmuseet og Norsk Luftfartsmuseum, ifølge en ny stortingsmelding. – Dette er en spennende nyhet som vil gi oss nye utviklingsmuligheter, sier direktør for Norsk Luftfartsmuseum Arne Christian Fjelberg.

Museet har tidligere bestått av tre museer under ett tak, nemlig Avinor, Luftforvarsmuseet og Norsk Luftfartsmuseum. I 2019 ble Avinor museet konsolidert og etter en lang prosess kan nå også Luftforsvarmuseet bli en del av museet. Dette skjer som et resultat av stortingsmeldingen «Musea i samfunnet»: Tillit, ting og tid som blir lagt frem av Kulturdepartementet i dag, hvor det er besluttet at Forsvarets Museer blir underlagt Kulturdepartementet.

• Dette betyr at hele museet kan ses under ett og at vi kan samkjøre ressurser på en bedre måte. Ikke minst så befester dette den nasjonale posisjonen innenfor både militær og sivil luftfart. Dette gir oss utvilsomt noen nye muligheter videre, sier en entusiastisk Fjelberg.

Konsolideringen vil ikke ha noen direkte konsekvenser for publikum. Gjenstandene og formidlingen av disse forblir urørt, men endringene i selve organiseringen av museet vil kunne føre til økt utvikling og ny giv. Et mer direkte samarbeid, bedre samkjøring av ressurser og budsjetter, og en helhetlig tankegang innen både drift og formidling, er noen av endringene en konsolidering kan innebære. Dette stiller også noen krav til oppfølgingen fra Kulturdepartementet som nå tar over ansvaret.

• Det er jo selvsagt noen forventninger til at Kulturdepartementet følger opp ressursbehovet og at dette vil føre til at man får et bedre museum. Vi har en militær utstilling som sårt trenger oppgradering og modernisering, noe vi trenger økte ressurser til å gjøre noe med. Så det blir mye jobb fremover med å få til gode avklaringer frem mot overføringen i 2024, fastslår Fjelberg.

Forsvaret positive

Organiseringen av museene i Norge har vært gjenstand for debatt i lang tid. Overføringen mellom Forsvarsdepartementet og Kulturdepartementet er resultatet av en felles prosess av Kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V) og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) som i felleskap har gått i front. Ønsket er en sammenhengende forvaltning og formidling av Norges militær- og krigshistorie. Samtidig erkjennes det at behovet for å styrke operativ evne har gjort det vanskelig for Forsvaret å gi tilstrekkelig prioritet til museene.

• Forsvaret har tro på at en samordning mellom Forsvarets museer og sivile museer vil gi faglig synergi og kompetanseheving og vil gi Forsvarets museer den nødvendige «armlengdes avstand», med en friere faglig stilling og dermed økt legitimitet, ifølge sjef for Forsvarets Museer Erling Kjærnes.

Han er en av dem som har jobbet for å få til en slik løsning. Anders Utgård som er Sjef for Luftforsvarmuseet i Bodø er sikker på at det gode samarbeidet mellom forsvaret og museet fortsatt vil bestå. - Vi har samarbeidet siden museets oppstart og eksterne parter vil nok ikke merke noe forskjell fordi samarbeidet er såpass godt og etablert, sier Utgård. Han legger til at det blir en stor jobb med å sørge for at man får nok ressurser når forsvaret ikke lenger skal ha ansvaret. For museet er det viktig at man ikke får en dårligere løsning enn det man har i dag og man må sørge for at den militære kompetansen består.

• Det blir mye arbeid, men det blir en god løsning. Vi skal fortsette å være ett av landets topp 5 museer på Tripadvisor, og Forsvaret får mulighet til å strømlinje virksomheten og holde på med det de skal, sier Utgård.

Norsk Luftfartsmuseum mulig kompetansepartner

Selv om Forsvaret flytter museene sine ut, så er det viktig for dem at den militære kompetansen og merkevaren skal beholdes. Målet deres er å styrke formidlingen av forsvars- og militærhistorie og i den forbindelse har departementet pekt på fire mulige partnere fremover, deriblant Norsk Luftfartsmuseum i Bodø, Museum Vest i Bergen, Museene i Sør-Trøndelag (MiST) i Trondheim og Norsk Teknisk museum i Oslo. For Norsk Luftfartsmuseum betyr dette at man fortsetter med det gode samarbeidet videre med Forsvaret.

• Vi ser dette som en mulighet for å tenke helhetlig om hvordan norsk militær- og krigshistorie skal forvaltes og formidles best mulig måte, og vi skal ha et nært samarbeid med museene i hele landet. Det er naturlig, sier Utgård.

«Dette vil skape ny giv, nye muligheter og en flott utvikling videre for oss som landets nasjonale luftfartsmuseum» Arne Christian Fjelberg