Nettutstilling Gul 3
Norsk Luftfartsmuseum
Krigen
De første Bf 109-flyene kom til Norge to dager etter angrepet 9. april 1940. Gjennom krigen voktet Bf 109 luftrommet over det okkuperte Norge og kysten utenfor. Fra Finnmark støttet de angrep dypt inne i Sovjet.
Bildet over viser Bf 109 på Værnes flyplass, Trondheim. Plankedekke var vanlig på mange flyplasser tyskerne bygde opp i Norge.
Tysk oversikt som viser allierte innflyginger mot Norge i mai 1942.
©www.luftwaffe.be
Bf 109-pilot i Norge viser hvordan han skjøt ned et alliert fly.
Fra sør til nord
I løpet av 1940 og 1941 bygde tyskerne opp en rekke flyplasser langs kysten av Norge, fra Kjevik i sør til Kirkenes i nord. Stordelen av Bf-109-flyene ble stasjonert sør og vest i landet, der presset fra britiske fly var størst.
Da Tyskland angrep Sovjet i 1941, ble et stort antall Bf 109 overført til Øst-Finnmark og Nord-Finland. Herfra støttet de fly- og bakkeangrep mot Murmansk i Sovjet. Byen var mottakshavn for britiske og amerikanske konvoier som fraktet krigsforsyninger til Sovjet over Atlanteren.
Deltok ikke i bombing
Under invasjonen våren 1940 ble flere norske byer bombet. På grunn av begrenset rekkevidde deltok ikke Bf 109 som eskorte for bombeflyene på disse toktene.
Tyske bombefly hadde ordre om å bombe alle byer hvor de møtte motstand. Namsos, Steinkjer, Elverum, Molde, Kristiansund, Bodø og Narvik ble hardt rammet.
Foto: Frivik familiealbum.
Bodø ble bombet til ruiner 27. mai 1940. Byen ble sett som et militært støttepunkt mot Narvik, der det pågikk kamper. 15 mennesker mistet livet. Av byens 760 hus gikk 420 tapt i bombeangrepet.
Foto: Norsk Luftfartsmuseum
Bf 109 i Norge. Flyene ble til dels produsert med bruk av tvangsarbeidere og fanger i tyske konsentrasjonsleirer
Allierte flyangrep
Allierte fly utfordret stadig det tyske luftherredømmet. Royal Air Force angrep mål til lands og til havs, og amerikanerne utførte store bombetokt mot Norge. Industri, flyplasser, ubåtbunkere, tyske konvoier og andre vitale mål ble angrepet.
Datidens presisjonsnivå var lavt. 752 sivile nordmenn ble drept under allierte bomberaid i Norge. Mange sivile mistet også livet i angrep mot skip til havs.
I Kirkenes, ved grensen til Sovjet, gikk flyalarmen mer enn 1 000 ganger, og det var 328 sovjetiske bombeangrep. Sovjet angrep Kirkenes og Øst-Finnmark for å tvinge tyskerne ut.
Fra krig til fred
18. oktober 1944 rykket sovjetiske styrker inn i Finnmark. De tyske styrkene trakk seg tilbake gjennom Finnmark og Nord-Troms, mens de satte alt i brann. Tidlig i november var alle tyske flyplasser i Øst-Finnmark forlatt.
12. november ble tyskernes største slagskip, «Tirpitz», senket i Tromsø av Lancaster bombefly fra Royal Air Force. Tyskerne tømte snart etter Nord-Norge for jagerfly. Disse ble fordelt langs kysten mellom Oslo og Trondheim til forsvar av kystfarten mot allierte angrep. Luftwaffe led store tap. Også ute i Europa gikk krigen mot slutten.
8. mai 1945 overga tyskerne seg i Norge uten kamp.
©www.luftwaffe.be
Günther Scholz (til venstre) og Heinrich Ehrler – to ledende Luftwaffe-offiserer i Norge. Ehrler skal ha skutt ned 208 fly i mer enn 400 kampoppdrag.