Nettutstilling Gul 3
Undervannsfoto: Lasse Iversen
Flyet
24. mars 1943 måtte et tysk Messerschmitt Bf 109 jagerfly, Gul 3, nødlande på havet utenfor Trøndelag. Flyet forsvant hurtig i havdypet, men piloten berget livet.
Denne utstillingen følger Gul 3 fra nødlanding, via dykking og søk på havbunnen til gjenoppbygd fly på museum. Du får vite mer om piloten, flytypen og krigen som det var del av. Sist, men ikke minst, er dette en fortelling om vennskap mellom mennesker på tvers av krigens skiller.
24. mars 1943
Han kunne høre flyduren på god avstand. Peder Blikø var blitt godt vant med militærfly som strøk forbi langs kysten av Trøndelag. Likevel var han på vakt. Norge var okkupert av Nazi-Tyskland, og tyskerne hadde kontroll på land. Men krigen i lufta og til havs var ikke over. Langs kysten ble tyskernes luftherredømme stadig utfordret av britiske fly. Peder Blikø fulgte gruppen av fly som nærmet seg nøye. Og nettopp denne dagen skulle det skje noe spesielt. I intervju med Lasse Iversen 66 år senere forteller den da 91 år gamle Peder hva som hendte:[1]
“Det kom tre jagerfly over havet fra sør. Et av flyene fikk motorproblemer og forandret plutselig retning. Det gikk inn i et raskt stup mot bakken, og det ble sluppet noe fra undersiden av flyet som landet i vannet. Rett før flyet tok vannflaten klarte piloten å løfte nesen på flyet og nødlandet på det som fremsto som en ganske kontrollert måte. Flyet forsvant umiddelbart fra overflaten. ”
— Peder Blikø
Piloten greide å komme seg ut i tide. Han ble berget av Peder Blikøs mor og bror som kom ut i båt.
[1] Iversen, Lasse: Nytt flyvrak funnet. Messerschmitt Bf-109. Dykking, 6/2009 s. 5.
Gul 3
Flyet som gikk ned, var Gul 3, på tysk Gelbe 3. Det gule tretallet var malt på flykroppen. Flytypen Messerschmitt Bf 109 var sammen med Focke-Wulf 190 tyskernes viktigste jagerfly i Norge. Lite er kjent om Gul 3. Flyet var produsert ved Wiener Neustädter Flugzeugwerke i Østerrike i 1942. Det var bevæpnet med tre mitraljøser og to maskinkanoner, og kunne ta en lett bombe.
I Norge ble Gul 3 del av Jagdgeschwader 5, også kalt Eismeer. Som navnet Eismeer (ishav) antyder, var dette en jagerflyavdeling i Luftwaffe som holdt til lengst nord i Europa. Avdelingen opererte i Norge og Nord-Finland fra 1942 til krigens slutt. Oppdraget var å forsvare luftrommet over det tyskokkuperte Norge og kysten utenfor. Det innebar kamp på liv og død i lufta med allierte fly. Bf 109 ble også brukt til angrep mot mål til havs og på bakken. Fra Finnmark deltok de i angrep mot Murmansk i Sovjet.
Gul 3 var for det meste stasjonert på Lade flyplass i Trondheim. Flyet turnerte til Ørlandet og andre flyplasser i området. Hvilket oppdrag Gul 3 var ute på ulykkesdagen, er usikkert. I en bok om Eismeer opplyses det at flyene var ute for å øve med sementbomber. Pilotene skulle bli i stand til å senke mindre skip.Det kan også ha dreid seg om en overføringsflyging fra Trondheim til Bodø.[2]
[2] Mombeek Eric: Eismeerjäger. Zur Geschichte des Jagdgeschwaders 5. Bind 2, s. 301.
Søk i havet
Minnet om den dramatiske nødlandingen levde videre i lokalsamfunnet. På 1980-tallet begynte dykkere i Folla Dykkerklubb å lete etter flyet. De tok utgangspunkt i øyenvitners anvisning av ulykkesstedet og opplysninger i tyske arkiver. I tillegg til dykking ble det brukt dregg og ekkolodd. Letingen var lenge resultatløs.
1. august 2009 lyktes det endelig Folla Dykkerklubb å lokalisere Gul 3. Flyet ble funnet på seksti meters dyp ved hjelp av et fjernstyrt undervannsfartøy med sonar.
Her ble Gul 3 funnet, ved Risværet i Trøndelag.
De første dykkene
I begynnelsen av september gikk dykkere første gang ned til vraket. Oppgaven var utfordrende. Dybden på seksti meter krevde blandingsgass og lang dekompresjon.[3]
Sikten er ikke spesielt god og det blir fort mørkt på vei ned. Når lysstrålen fra lykten plutselig fanger inn flyet er det en helt surrealistisk opplevelse. Det står rett opp og ned i vannet! Jeg ser oppover flykroppen og kan se halen 10 meter over meg. Nesen med den digre 12-sylindrete motoren er begravet i bunnen, men jeg kan se tuppen av propellbladene bøye seg opp av mudderet.Lasse Iversen, Folla Dykkerklubb
I begynnelsen av september gikk dykkere første gang ned til vraket. Oppgaven var utfordrende. Dybden på seksti meter krevde blandingsgass og lang dekompresjon.[3]
Foto: Bodø Luftfarthistoriske Forening
Heving
Etter så mange år i havet var Gul 3 i overraskende god stand. Norsk Luftfartsmuseum i Bodø fattet interesse for flyet. Med godkjenning fra Forsvarets Museer, som forvalter tyske krigsvrak, ble det bestemt å berge flyet med tanke på restaurering og gjenoppbygging.
22. mai 2010 ble Gul 3 hevet med kranskipet «Camilla». Ti tonn kraft i vinsjen måtte til for å løsne flyet fra mudderet. Mange skuelystne var møtt frem og spenningen var stor da flyet kom til overflaten. Motoren hadde løsnet, men var forankret med stropper til flykroppen og fulgte med opp. Da flyet ble løftet til land i Rørvik havn, knakk halen. Dette var en kalkulert risiko.
På land ble fylt spylt, skrapt for sjøvekster og tatt fra hverandre i mindre deler for transport til museet i Bodø. Ferden kunne fortsette.
Vi fant, vi fant!
Flere av instrumentene på Gul 3 var fortsatt hele. Understellet og gummien i hjulene var intakt. En teknisk håndbok for flyet ble funnet bak setet til piloten, og det var fortsatt mulig å lese i den! Om bord ble det også funnet signalpistol, ammunisjon og et komplett verktøysett.
Gul 3 er tatt til land. Her blir det spylt for sjøvann og plukket fra hverandre av frivillige.
Foto: Lasse Iversen
Kompass beregnet for piloten til bruk på bakken i en nødssituasjon. Det ble festet rundt håndleddet.
Foto: Lasse Iversen
Toppen av flaske som inneholdt ekstra oksygen til piloten. Flasken var stemplet april 1942, men var fortsatt full.
Foto: Lasse Iversen
Ammunisjon til mitraljøsene.
Foto: Lasse Iversen
Klikk på bildet for å se hele tegningen.
Gjenoppbygging – og forvandling
Da Gul 3 ble hevet fra havet, var det begynnelsen på et andre liv. Flyet ble restaurert og gjenoppbygd og regnes i dag som et av de mest komplette Bf 109 fra andre verdenskrig.
Samtidig er mye forandret fra flyet som gikk ned i 1943. Bevaring som har som mål å fryse noe fast i en tilstand slik det engang var, innebærer i seg selv en radikal forandring. Ved restaurering og gjenoppbygging blir flyet enda mer endret. Opprinnelige deler settes sammen med deler fra tilsvarende fly, og med helt nye deler.
Arbeidet med å gjenoppbygge Gul 3 strakk seg over ti år. Den frivillige innsatsen er anslått til 30 000 timer. Vingene er restaurert og bakkroppen rekonstruert ved flyverksted i utlandet.
På denne tegningen har de frivillige i Bodø Luftfartshistoriske Forening markert med farge hvor de ulike delene kommer fra.
Klikk på punktene så får du
vite mer om Gul 3!
Her står flyet i en temporær utstilling ved Norsk Luftfartsmuseum. Den het «En dag kom flyene» og er tatt ned nå. Gul 3 er i dag utstilt i militær hall ved luftfartsmuseet.
Fakta om Gul 3
-
Messerschmitt Bf 109G-2/r6, serienummer 14649. Én-seters, én-motors jagerfly i helmetall produsert i 1942. Gul 3 har radio, men er uten trykkabin. Gul 3 er i dag del av samlingen til Luftforsvarsmuseet.
-
Grunntanken bak designet er «sterkest mulig motor i lettest mulig kropp». Flyet er bygd av metall, har opptrekkbare hjul og lukket cockpit – alt sammen nytt for et jagerfly på slutten av 1930-tallet.
-
Flyet var bevæpnet med 1 maskinkanon under hver vinge og 1 i propellakslingen. Disse avfyrte granater med sprengladning. Flyet hadde i tillegg 2 mitraljøser over motoren. Hver av dem med 500 skudd som kunne avfyres på 27 sekunder. Gul 3 kunne ta en lett bombe.
-
Bf 109 kom i ulike fargeskjema. Den gule merkingen på Gul 3 er den samme som ble brukt på Østfronten fra 1941. Siden jagerfly i Norge også hadde ansvar for Murmansk-fronten, fikk fly i Norge samme kjenningsfarger. Det gule tretallet har ingen sammenheng med den gule merkingen av selve flyet.
-
Tank med ekstra drivstoff som forlenget rekkevidden. Når tanken var tømt, ble den sluppet til bakken. På tanken står det «Keine Bombe!» – ingen bombe. Videre loves belønning på 10 Reichsmark til den som tar tanken til nærmeste tyske flyplass. Tyskerne manglet aluminium og resirkulerte!
-
Bf 109 hadde smalt landingsunderstell. I hendene på en uerfaren pilot kunne flyet lett tippe til over ved avgang og landing. Mer enn ti prosent av alle Bf 109 skal ha gått tapt ved slike ulykker.
-
Gummidekk på tyske fly ble gjennom hele krigen produsert med spesiell tillatelse fra produsenter i USA og Storbritannia! Dekkene på Gul 3 er de opprinnelige fra krigen.
-
Sentralt i cockpiten er det markante reflektorsiktet til maskinkanonene. Bf 109 ble høyt verdsatt av Luftwaffe, men ikke alle piloter ble fortrolige med flyet. Cockpiten var trang og kunne kjennes klaustrofobisk.
-
Daimler Benz DB 605 V12. 36 liter slagvolum, 1 475 hestekrefter. Maks hastighet: Ca. 640 km/t. Motoren har bensininnsprøyting og kompressor med automatgir. Flyet klatret raskt og hadde motorkraft også når det lå opp-ned i lufta.
-
Bladene ble bøyd i møtet med havoverflaten under nødlandingen.
-
Denne delen ble vurdert som for sterkt skadet til å brukes videre i det restaurerte flyet. Vi bestemte oss i stedet for å konservere den. Ved konservering tar vi vare på gjenstanden slik den er, med alle sine historiske spor og uperfektheter.
Videoer
Luftkamp
Denne tyske propagandafilmen fra 1941 viser Bf 109 i luftkamp over det tyskokkuperte Frankrike.
Mekanikere klargjør et Bf 109. De setter inn et gun-kamera som skal brukes til å filme mens flyet er i lufta. Flere britiske Spitfire og et Westland Lysander forbindelsesfly blir angrepet. Kilde: CriticalPast
Dykking ned til vraket og heving
Gul 3 ble funnet av Folla Dykkerklubb 1. august 2009 utenfor Rørvik i Trøndelag. Filmen er laget av Folla Dykkerklubb og Ståle Ramstad. Varighet: 5 min 31 sek.
Bildespill om restaurering av Gul 3
Fortalt av Norsk Luftfartsmuseum i samarbeid med Bodø Luftfartshistoriske Forening (BLHF) og Luftforsvarsmuseet. Varighet: Ca. 12 min
Bf 109 var Nazi-Tysklands viktigste jagerfly
– både når det gjelder antall og operativ betydning. Det er også det nest mest produserte jagerflyet i historien. 33 000 ble produsert fra 1936 til april 1945. Bf 109 ble et symbol på tysk stolthet og fremgang under Adolf Hitler. Utviklingen av flyet startet i midten av 1930-årene under ledelse av Willy Messerschmitt. Prototypen sto klar i 1935. To år senere ble flyet første gang brukt i kamp under den spanske borgerkrigen.
Ved utbruddet av andre verdenskrig var Bf 109 det viktigste jagerflyet til Luftwaffe. Hovedoppgaven var oppnå kontroll i luftrommet ved å skyte ned eller hindre fiendens fly tilgang. Luftherredømme banet i sin tur vei for egne bombefly til å utøve voldsmakt med brann- og sprengbomber.
Bf 109 deltok i kamphandlinger i Europa, Middelhavet, i Nord-Afrika og på Øst- og Vestfronten. Flyet spilte en viktig rolle i lufta under invasjonen av Europa. Etter hvert som de allierte fikk overtaket, fikk flyet en mer defensiv rolle. På slutten av krigen ble mange trukket hjem til forsvar av Tyskland. Bf 109 gjorde tjeneste i flere andre nasjoners flyvåpen, både under og etter krigen. En variant av flyet ble brukt av Spania til midten av 1960-tallet. Bf 109 blir kanskje særlig husket fra Slaget om Storbritannia i 1940, der det kjempet med britiske Spitfire.
Messerschmitt BF 109/ME 109
©www.luftwaffe.be
Jagerpiloter ved et Bf 109 i Norge. Merkene på haleroret viser hvor mange fly piloten har skutt ned.