Mayday Mayday!
Havarikommisjonen
Et fly er forsvunnet fra radaren. Det siste tårnet hørte fra cockpit, var «Mayday Mayday!». Hva har skjedd?
Elevene inviteres til Norsk Luftfartsmuseum som havariinspektører, luftfartens detektiver. Et fly har styrtet, heldigvis overlevde alle. Vi har noen få spor som må undersøkes nærmere, og flere vil dukke opp etter hvert. Havariinspektør Morse setter elevene inn i saken. Gjennom tester, analyser, diskusjoner og samarbeid vil elevene arbeide seg frem til en teori om hva som har hendt i denne oppdiktede ulykken.
Pedagogisk gjennomføring:
Som forarbeid på skolen skal elevene regne ut hvor flyet har styrtet.
Elevene spiller rollene som havariinspektører hos Flyhavarikommisjonen.
Elevene får en innledning med en museumspedagog i rollen som Inspektør Morse.
Samarbeid i grupper: På ulike stasjoner i utstillingen må elevene innhente og vurdere fakta, gjøre undersøkelser, notere og diskutere.
Elever i roller blir intervjuet.
Motivasjon:
De aller fleste har fløyet, og gjerne flere ganger. Likevel vet vi veldig lite om det å fly og hvilke enorme ressurser som er satt inn for å trygge flytrafikken. Vi ønsker å gi elevene innblikk i hvordan Flyhavarikommisjonen jobber – nærmest som detektiver – for å finne ut hva som har skjedd ved en ulykke, og deretter hva man kan gjøre for å forhindre at det skjer igjen.
Elevene får et innblikk i luftfartens reguleringer og arbeidet til Statens havarikommisjon for transport. De kommer ut klokere etter å ha lekt og «løst» et mysterium. Lek og en positiv opplevelse av å være på museet er et hovedmål.
Praktisk informasjon:
Passer for: 7. trinn
Maks antall elever: 25
Varighet: 2 timer
Periode: Oppdatering kommer høsten 2023
Annet: Elevene kan ta med egen mat og drikke for å spise på museet. Gi beskjed i forkant.
Læreplanmål:
Kompetansemål etter 7. årssteget
Muntlig kommunikasjon (norsk)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne lytte til og videreutvikle innspill fra andre og skille mellom meninger og fakta.
uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andre
opptre i ulike roller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
Geometri
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
beskrive plassering og flytting i rutenett, på kart og i koordinatsystem, med og utan digitale hjelpemiddel, og bruke koordinatar til å berekne avstandar parallelt med aksane i eit koordinatsystem
Måling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
bruke målestokk til å berekne avstandar og lage og samtale om kart og arbeidsteikningar, med og utan digitale verktøy
bruke forhold i praktiske samanhengar, rekne med fart
Statistikk og sannsynlighet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment
vurdere og samtale om sjansar i daglegdagse samanhengar, spel og eksperiment og berekne sannsyn i enkle situasjonar
Samfunnsfag
Utforskeren
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
formulere eit samfunnsfagleg spørsmål, foreslå moglege forklaringar og belyse spørsmålet gjennom ei undersøking
diskutere samfunnsfaglege tema med respekt for andre sitt syn, bruke relevante fagomgrep og skilje mellom meiningar og fakta
Geografi
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
bruke atlas, hente ut informasjon frå papirbaserte temakart og digitale karttenester