North American T-6/J Harvard
North American AT-6 Texan er et treningsfly som ble brukt til videreutdannelse av piloter før de fikk trening på det flyet de skulle fly i tjenesten.
Flytypen Texan/Harvard var de alliertes viktigste treningsfly under andre verdenskrig, og produksjonen var i størrelsesorden mer enn 17 000 eksemplarer. Prototypen på Harvard, North American NA -16-1, fløy første gang i 1935. Flytypen er i USA kjent som «Texan», mens britene ga den navnet «Harvard» etter kjøpet av 200 fly i 1938. Over 30 land har hatt Harvard i flyvåpenet sitt. Flytypen var i bruk frem til 1995 (Sør-Afrika), og fremdeles er det mange flygende eksemplarer å se.
Luftforsvarets fly var bygget i Canada og dels i USA. Til sammen var 40 fly av denne typen i bruk i Luftforsvaret. Norske flygere fikk sin trening på Harvard helt fra det første flykullet på Moose Jaw i Canada i 1941. Norske flygere fikk sin utdanning i Storbritannia fra januar 1945 og Luftforsvaret, og totalt 22 Harvard Mk IIB var innom treningsleiren før våpenhvilen trådte i kraft. I Norge ble flyene etter krigen fordelt til Flyskolen på Gardermoen, men i tillegg også andre avdelinger. Flytypen ble etter hvert faset ut da videregående flygeropplæring ble overført til USA og Canada i 1955.
Museets Harvard
Luftforsvarsmuseets fly, North American T-6J Harvard Mk V, har serienummer 52-8570. Flyet har tilhørt Luftwaffe og hadde vesttysk registrering AA+622. Flyet er bygget av Canadian Car & Foundry i 1953. Som en del av våpenhjelpprogrammet ble det i 1956 overtatt av Luftwaffe. I 1966 ble flyet strøket av registeret, overført til Luftwaffemuseum og senere overtatt av Forsvarsmuseet i Norge. Da Luftforsvaret aldri hadde varianten Mk V, valgte man under restaureringen å bygge flyet om til en Mk IIB. Flyet fikk registreringen M-BS, der M var neste ledige individuelle bokstav, og fremstår som om det var i tjeneste i Norge på 1950-årene.
Skroget er malt i flaggblått, vingene er kromgule. Norske rondeller med hvit kant er malt på skroget samt over og under bæreflatene. På skrogsidene er det hvite registreringsnummer under «windshield» og på vertikalfinnen.
North American T-6/J Harvard
Flyet ble brukt av mange land som det primære kamptreningsflye, og ble derfor kalt «The Pilot Maker».
Teknisk info
Status: i utstillingene
Kategori: millitære
Lengde: 9,0 m
Vingespenn: 12,9 m
Høyde: 3,6 m
Maks vekt: 2404 kg
Maks hastighet: 330 km/t
Maks høyde: 6553 m
Rekkevidde: 1200 km
Motor: Pratt & Whitney R-1340 AN-1 Wasp stjernemotor, 550 hk
Andre opplysninger
Produsent: North American Corporation, USA.
Type: amerikansk toseters avansert skolefly