Junkers Ju 88 A-4

Junkers Ju 88 ble for tyskerne det flytypen Mosquito var for britene: et meget anvendelig fly i mange ulike roller.

Ju 88 var opprinnelig konstruert som et høyhastighets bombefly. Prototypen var på vingene i 1936, og flytypen var operativ i 1939. I løpet av andre verdenskrig ble det laget ti ulike varianter, som for eksempel bombefly, nattjager, rekognoseringsfly, stupbomber, torpedobomber og nærstøttefly for Hæren. Det ble bygget over 15 000 eksemplarer av Junkers Ju 88.

Luftforsvarsmuseets Junkers Ju 88 har tilleggsbetegnelsen A-4. Denne flytypen ble produsert fra 1942 og ble videreutviklet for angrep på skipstrafikk. Tyskerne hadde mange skvadroner med Ju 88 i Nord-Norge. Hovedoppgaven var bombing av de allierte konvoiene som gikk mellom Storbritannia og Murmansk, blant annet var flytypen medansvarlig for senking av 32 allierte handelsskip i konvoi utenfor Finnmarkskysten på under to måneder.

Museets Junkers

Det utstilte flyet hadde kjennetegnene 4D+AM og var i 1942 stasjonert på Banak. Etter angrep på de to russiske marinefartøyene Kiev og Occident, 17. april 1942, gikk flyet tomt for drivstoff på turen tilbake til Banak. Mannskapet på fire hoppet ut i fallskjerm i nærheten av Hammerfest, og flyet havarerte ved Gardevarre innenfor Smørfjord.

Flyet er utstilt tilnærmet slik det ble funnet ved Gardevarre. Malingen er slitt etter 40 års vær og vind, men har opprinnelig hatt det originale splintkamuflasjemønsteret RLM 70/71 med underside i matt svart. Svarte kjennetegn med hvit A som flyets individuelle bokstav i henhold til Staffel.

Junkers Ju 88 A-4

Junkers Ju 88 A-4
Dette tyske, lett bombeflyet havarerte på Finnmarksvidda i 1942.

Teknisk info

  • status:  utstillingene

  • kategori: millitære

  • lengde: 14,4 m 

  • vingespenn: 20,0 m

  • høyde: 4,85 m

  • maks vekt: 14 000 kg 

  • maks hastighet: 470 km/t

  • maks høyde: 8200 m

  • rekkevide: 1696 km med full bombelast 

  • motor: to Junkers Jumo 211J-1, væskekjølte V-12, 1.340 hk

    Andre opplysninger

  • produsent: Junkers Flugzeugbau, Dessau, Tyskland

  • type: fireseters lett stup-/bombefly

  • bevæpning: én 13 mm MG 131, fem 7,92 mm MG 81, 2000 kg bomber

En turgåer tok med seg roret som souvenir da han gikk forbi vraket på Finnmarksvidda. Tilfeldigvis var han på museet noen år senere og så vraket han hadde gått forbi, og dermed returnerte han roret til der det hørte hjemme.

Forrige
Forrige

Gloster Gladiator II

Neste
Neste

Kjeller F.F.9 Kaje I