Flyvende veteranfly
Saab Safir 91 B-2
Fra museumsfly til opplevelsesfly. Vi er stolte over å kunne presentere Luftforsvarsmuseets Saab Safir LN-LMU – et luftdyktig veteranfly fra 1957.
Etter over 40 år på lager og som utstillingsgjenstand, kom flyet igjen på vingene 6. mai 2023 – etter over 5 års restaureringsarbeid. Prosjektet ble gjennomført av en gruppe fagfolk fra Norwegian Spitfire Foundation – avdeling Bodø, som i dag står for drift og vedlikehold av flyet på vegne av Luftforsvarsmuseet.
Bli med på flytur!
Bli med på en unik opplevelse som gir deg et minne for livet. Du får en eksklusiv flytur – kun for deg – der du ikke bare flyr, men også får en grundig innføring i operasjonen av et historisk veteranfly.
Lyden, lukten og den autentiske flyfølelsen er helt uforglemmelig for alle som elsker historisk luftfart. Utsikten er formidabel fra cockpit, og for de eventyrlystne kan vi også tilby akrobatikk i luften på enkelte turer. Dette er ikke bare en flytur – det er en reise tilbake i tid, fylt med spenning og nostalgi.
-
Må jeg ha god helse for å fly?
Du må være fysisk og psykisk skikket til å bli med på flygningen. Turen kan medføre fysiske belastninger og ubehag avhengig av værforhold og type flyging. (G-krefter, støy, kulde, flysyke etc). Fysisk er det tilstrekkelig med normalt god helse og ingen påvirkning av rusmidler. Vi anbefaler ikke opplevelsesflyging for personer med hjerte/lungeproblemer, dårlig bevegelighet, med skjelettplager eller andre alvorlige medisinske tilstander. Er du i tvil kan du kontakte oss. Når det gjelder psykisk skikkethet er det viktig at du ikke har flyskrekk, angst eller andre lidelser som kan true sikkerheten.
Vil været påvirke om jeg kan fly?
Vi flyr kun under visuelle værforhold (utenom skyer og med god sikt), såkalte VFR-forhold (VFR = Visual Flight Rules). Vi flyr heller ikke om det er mye vind, da dette medfører turbulens og ubehag for passasjeren.
Hvilke klær skal jeg ha på meg?
Saab Safir har lukket cockpit så her trengs ikke spesiell bekledning. Merk imidlertid at flyene ikke har innredning og renhold som i kommersielle fly, så vanlig turtøy er å anbefale i stedet for festantrekk. Solbriller og caps anbefales da taket er av plexiglass.
Hvordan skal jeg opptre under flygning?
Piloten er den eneste som kan ta beslutninger om bord, følg derfor alle hans beskjeder og opptre slik at han ikke forstyrres. Han kan endre rute eller avbryte flygingen hvis det er nødvendig for å ivareta sikkerheten.
Kan jeg ta bilder under flygning?
Vi oppfordrer til å ha fokus på opplevelsen i stedet for telefonen, men det er fullt lovlig å ta bilder. Kamera må kunne oppbevares i en lomme dersom det er aktuelt med acroflyging.
Hva om jeg er forsinket?
Piloten må planlegge avgangs- og landingstider og vurdere været for den tidsperioden flygningen skal foregå. Det er derfor viktig at du møter opp presis, og gir umiddelbart beskjed dersom du blir forsinket.
Hvilke lover og regler gjelder for flygningen?Våre flyturer gjennomføres som opplevelsesflyging etter Forskrift om luftfartsoperasjoner med nasjonalt sertifiserte luftfartøy. Dette regelverket er tilpasset historiske fly og er vesentlig enklere enn regelverket for kommersiell luftfart. Regelverket tillater at vi driver reklame for flygingen og at flygingen gir inntekter som brukes til drift og vedlikehold av våre unike fly.
Pilotene har som minimum et privatflysertifikat og ulike rettigheter knyttet til dette sertifikatet og er spesielt trenet for denne type flyging. Dette inkluderer krav til antall avganger og landinger siste 90 dager før man kan ha med passasjerer. Videre har vi klare kriterier for værforhold og tekniske krav til flyene.
Vi er godkjent av Luftfartstilsynet til å drive opplevelsesflyging og flyene tilfredsstiller nasjonale krav til vedlikehold og luftdyktighet for denne type fly.
Det Europeiske regelverket EC 785/2004 for forsikring av flypassasjerer gjelder både for kommersiell luftfart og for opplevelsesflyging. Du er her forsikret mot ulykke med maksimal dekning på ca 3 MNOK.
Er flygningen like trygg som kommersiell luftfart?
Sikkerhetsreglene for opplevelsesflyging er ikke like strenge som for kommersiell luftfart. Det betyr at flygningen kan innebære en større statistisk risiko for ulykker eller hendelser sammenlignet med en kommersiell flygning (når du kjøper en flybillett hos et flyselskap). Et flyselskap har blant annet strengere tekniske krav til luftfartøyet, opplæring og trening av pilotene.
Dette betyr ikke at det er farlig.
Du vil få en grundig sikkerhetsbriefing for akkurat det flyet du skal fly før flyturen. Dette inkluderer bruk av sikkerhetsutstyr og kommunikasjon med piloten.
Luftfartstilsynet har laget en fin video om sikkerhet for passasjerer i småfly.
Hvor møter jeg opp?
Oppmøte skjer ved hovedporten til den sivile lufthavnen, ved 330 skvadronen. Der blir dere hentet og kjørt inn til hangaren vår.
Kan jeg ta med følge?
Det må i tilfelle avtales, men normalt tar vi kun imot den som skal ut å fly.
Er det lov å røyke eller drikke alkohol på flyplassen?
Det er ikke tillatt med røyking eller inntak av alkohol inne på selve flyplassområdet eller i flyet.
Er det vekt eller aldersgrense?
Det er begrensninger i benlengden, men det må nesten sjekkes ved prøvesitting. Vektgrensen i Safir er 100 kg og setene er litt smale. Minste alder er 14 år og er man under 18 år må foresattes være til stede og gi tillatelse til å fly.
Kansellering
Du har rett til å kansellere flygningen på et hvilket som helst tidspunkt før avgang.
Piloten kan kansellere turen på kort varsel. Årsaken kan være tekniske feil som oppdages under inspeksjonen av flyet før avgang, endringer i været eller pilotens vurdering av passasjerenes fysiske og psykiske skikkethet. Om turen må kanselleres pga vær eller tekniske årsaker kan det avtales nytt tidspunkt.
Hva er inkludert i opplevelsen
Vi gir en grundig briefing, som også går inn på historikken til flyet. Du får være med på klargjøring og informasjon om sikkerhetsprosedyrer og utstyr i flyet. Når alt er klart starter vi opp og gjennomfører en 30 minutters flyging i Bodø området.
For å øke sikkerhetsnivået flyr vi faste rutetraseer som gir en unik naturopplevelse. Kvalifiserte piloter kan tilby akrobatikk for de som ønsker det.
Hele seansen tar ca 2,5 time og gir en unik opplevelse i flyging med veteranfly.
Periode
Vi flyr hele året, men sesongen starter 1. april til 30. september.
-
Gjør drømmen om til virkelighet – opplev et veteranfly på nært hold!
Bestilling
Send e-post til: jrsolvan@online.no for å bestille tur. Vi setter opp lister og kontakter folk fortløpende for avtale.Oppgi gjerne:
Navn
e-post adresse
Telefonnummer
Tidspunkt som passer (dag, kveld, helg)
Spesielle ønsker eller behov, f. eks. akrobatikk.
I henhold til regelverket tar vi kun 1 passasjer på hver tur.
Vi kan også ta oppdrag med grupper, utdrikkingslag og lengre turer.
Vi setter opp en kveld i uken, tilpasset værforholdene, der vi kan gjennomføre 3 turer. I tillegg arrangerer vi individuelle turer. Dette er et eksklusivt tilbud med begrenset kapasitet. Det kan derfor ta litt tid å gjennomføre turer for alle.
Prisen for en opplevelsestur er kr 3.500,-
-
Safirens far, Anders Johan Andersson, hadde sin faglige bakgrunn fra Tyskland før krigen, der han blant annet samarbeidet med Ernst Henkel og Willy Messerschmitt. Som sjefskontruktør hos Bücker Flugzeugwerke, ledet han arbeidet med fly som Jungman og Jungmeister - klassiske trenings og akrobatikkfly. Han reiste hjem til Sverige i 1940 og begynte å jobbe for Saab. Her ble han en ledende ingeniør under krigen, og i tiårene etter.
Safiren er Anderssons verk, og har sterke gener til Bücher Bestman, som han konstruerte på 30- tallet.
Prototypen fløy første gang 20. november 1945 - og var en del av Saabs planer for nye produkter i fredstid. Flyet er et treningsfly, kjent for sine gode flyegenskaper. Forut for sin tid da det kom på markedet, med moderne skallkonstruksjon, innfellbart understell med nesehjul og der elev/ instruktør sitter ved siden av hverandre. Det var nytt på denne tiden.
Saab Safir har en høy stjerne blant både flygere og teknikere. Foruten å være et unikt godt skolefly, er det godkjent for snittflyging, eller aerobatic på engelsk.
I alt ble 323 Saab Safir produsert mellom 1946 og 1966 og var en salgssuksess for Saab. Noen fly ble solgt til private, men det store antall ble levert som treningsfly til Luftforsvar i flere land, blant annet Norge, Sverige og Finland.
-
Da Luftforsvaret så seg om etter nytt treningsfly midt på 50-tallet, ble Saab Safir valgt blant flere kandidater. 25 fly ble bestilt og de første ble levert høsten 56. Primært ble flyene brukt til selektering av flyaspiranter på Værnes, som etter bestått uttaksflyging ble sendt til USA og Canada for videre utdannelse. Noen fly ble tildelt støttevingene på de operative flyskvadronene på Rygge, Ørlandet og Sola. Økt aktivitet ved flyskolen på Værnes, resulterte i at samtlige fly ble overført hit i 1976. I tillegg ble det kjøpt inn 5 brukte Safirer fra Sverige for å erstatte flyene som var gått tapt opp gjennom årene. I 1982 var det slutt for Safiren i Luftforsvaret, og flyene ble solgt til private og klubber, eller gitt bort til skoler og institusjoner.
LN-LMU, med serienummer 337 ble lagret på Værnes som et klenodium i over 10 år, før det ble transportert til Bodø i forbindelse med åpningen av Luftforsvarsmuseet i 1995.
337 inngikk i utstillingen på museet i 20 år, der det opphengt i taket, tronet stolt utover det nasjonale flymuseet til glede for tusenvis av besøkende.
Saab Safir 91 B-2
Vi er stolte over å kunne presentere Luftforsvarsmuseets Saab Safir LN-LMU – et luftdyktig veteranfly fra 1957.
Teknisk info
Vingespenn 10,60 meter
Maks flyvekt 1215 kg
Antall seter 3
Maks flytid/rekkevidde Ca 3:50timer/380NM
Understell Mekanisk opptrekkbart
Propell 2-blads aluminium med variabel stigning
Flap Split type
Motor Lycoming 6 sylindret 190 HK
Bensinbeholdning 175 liter
Maks høyde Ca 5600 meter - 17000 fot
Marsjfart/toppfart 220 km/t/342 km/t
Godkjent for Akrobatikk