Restaurering
Norsk Luftfartsmuseum har egen restaureringsavdeling og eget flyverksted.
Flyene restaureres i samarbeid med entusiaster fra både inn- og utland, hovedsakelig medlemmer av Bodø Luftfartshistoriske Forening (BLHF), som er en av museets viktigste støttespillere.
For øyeblikket jobber museet med byggingen av en replika av en Sopwith Baby.
Flytypen tjenestegjorde i Marinens Flyvåpen fra 1919 til 1931, og var i sin tid noe av det beste og raskeste av jagerfly. Museet har i dag ingen fly fra Marinens flyvåpen før 1940, og flyet vil fylle et stort hull i formidlingen.
Norsk Luftfartsmuseum, Luftforsvarsmuseet og Bodø Luftfartshistoriske Forening står for restaureringen og oppbyggingen, som foregår i Bodø.
Arbeidet har pågått i lang tid, og det er nok flere år til flyet er ferdig og kan stilles ut.
Ved å gjennomføre slike prosjekter bidrar vi til at kunnskaper og ferdigheter fra denne typen arbeid, med treverk, duk og håndarbeid, ikke dør ut, men at kompetansen bevares som en del av den immaterielle kulturarven.
Samarbeid
Et samarbeid med Bodø Luftfartshistoriske Forening og Norsk Luftfartsmuseum. Mange av flyene i utstillingen er restaurert og bygget opp av museet og BLHF. Blant annet:
Junkers Ju 52
C5 Polar
I.V.L Sääski II
Piper PA-22 Colt
Fokker F-28 «Olav Kyrre»
instrumentpanel til Supermarine Spitfire Lf.Mk.IXe
På lager står også en restaurert MiG-15 UTI Midget, som det foreløpig ikke er plass til i utstillingen. Mye av restaureringen av Focke Wulf Fw 190 A-3/U3 «Svart 3» er også gjort av museet og BLHF.