Julekort fra Norsk Luftfartsmuseum
Om årets julekort
Bildet er tatt av flykaptein Sverre Gran under et bakkeopphold på et så sjeldent landingssted som Edgeøya på Svalbard, og er plukket ut av museets samlingssavdeling som årets julekort.
Flyet er Braathens S.A.F.E. sin Douglas DC-6B med norsk registrering LN-SUK. I 1973 ble det solgt til Belgia, og deretter videre til Canada i 1976. På et tidspunkt ble det modifisert og fikk en stor beholder for vann under buken. Det var for å kunne drive med skogbrannslokking. Vi er ikke kjent med om det finnes fremdeles, eller er hogget.
https://www.aerialvisuals.ca/AirframeDossier.php
Braathens SAFE ble grunnlagt i 1946, og begynte med å fly til Hong Kong i den fjerne Østen. S.A.F.E. står for South America Far East, som var det opprinnelige ruteområdet.
Fotografen, pensjonert flykaptein Sverre Gran (født 1937), har donert en fin bildesamling til museet, og konservator Nina har besøkt ham for å lære mer om den. Bilder som dette tilgjengeliggjøres for alle på Digitalt Museum.
Jærmuseets Sondre B. Hvam har som del av sin doktoravhandling intervjuet en rekke norske flygere om den kalde krigen:
https://www.jaermuseet.no/flyhistorisk/sverre-gran/
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3362984333728431&id=642850519075173&set=a.643762108984014
https://www.gd.no/vi-onsket-hverandre-god.../s/5-18-1911798
Douglas-fabrikken ble opprettet i Santa Monica, California, i 1921. Det mest kjente flyet er kanskje DC-3 (het også C-47, Dakota m.m.) som ble bygget i over 10 000 eksemplarer, pluss piratkopier i Sovjetunionen. En Dakota flyr som veteranfly fra Sandefjord lufthavn Torp. Den kan man sitte på med i flysesongen dens. En annen er utstilt på Forsvarets flysamling Gardermoen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Aircraft_Company
DC-6 var populært fra midten av 50-tallet og nesten til 70-tallet. SAS hadde (ca) 28 stk, mens Braathens hadde 8 stk. Fred Olsen hadde tre stykker. Mange ble solgt til andre land, og noen av Braathens har fløyet helt til våre dager. Under pandemien ble et tidligere Braathens-fly, LN-SUB, kjøpt tilbake og fløyet til Norge. Det er utstilt ved Flyhistorisk Museum Sola, ved Stavanger lufthavn. DC står for Douglas Commercial.
https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-6
https://www.flynytt.no/derfor-endte-flyet-sine.../112538
Flytypen har fire Pratt&Whitney-motorer med hele 2400 hestekrefter hver. Man nærmet seg det meste stempelmotorer realistisk kunne klare av ytelser og driftssikkerhet, så DC-6 ble et av de siste store stempelmotordrevne flyene før jetmotorene ble modne nok til å overta ansvaret for fremdrift på større flytyper. Andre store passasjerfly var etterfølgeren DC-7, og Lockheed Constellation.
Pratt&Whitney-fabrikken ble opprettet i 1925, og den første motortypen var R-1340, som fremdeles brukes i fly som Harvard (som er på museet) og Norseman (som både er utstilt og som museet eier som veteranfly). Både F-16, F-35 og mange moderne sivile fly og helikoptre har motorer fra denne fabrikken.
https://en.wikipedia.org/.../Pratt_%26_Whitney_R-2800...
https://www.prattwhitney.com/en
Bildet er tatt av Sverre Gran på Edgeøya i 1972. Det er den tredje største øyen på Svalbard, og har ikke fast bosetning. Der er det heller ikke flyplass, så flyvningen skjedde på en improvisert flystripe. Som andre bilder viser, ble en hjullaster brukt som «flytrapp». Flyvningene ble gjort i forbindelse med mineralutvinning.
https://snl.no/Edgeøya
Her er det noen andre historier om DC-6 på Svalbard:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=92947&page=3
https://www.youtube.com/watch?v=ABs1uMQh5Mk
Og med det ønskes alle en god og fredelig jul! RoL/NL/2024