Ny forskning fra museet: Hvordan frykten for spionasje har påvirket sivil luftfart

Bilde av konservator Karl Kleve

Trodde du luftrommet var åpent for alle? Få med deg forskningsrtikkelen til konservator Karl Kleve om hvordan frykten for spionasje påvirket utviklingen av den sivile luftfarten.

Da SAS åpnet den polare ruten til Seattle i 1954 og planla rute til det Fjerne Østen via Nordpolen, mente Einar Sverre Pedersen, sjefsnavigatør i SAS og oppfinneren av gyrokompasset, at dette var vel og bra, men det hadde vært bedre og tatt mye kortere tid om en rute til Tokyo kunne gå over Sibir i stedet. Men dette var dessverre umulig så lenge Sovjetunionen sa nei.

Før Andre Verdenskrig drømte luftfartsentusiaster om den dagen flyet kunne frakte folk og gods raskt og lett til alle verdenshjørner. Luften er tross alt uten fysiske hindringer. Men det har aldri blitt så lett, for luften er full av andre hindringer: Den kontrolleres og voktes av hundrevis av suverene stater som må gi sin tillatelse om en rute skal krysse deres luftrom. Og hvem vet hva et fly kan finne på når det først er der oppe, uhindret …

Fearing the Eye in the Sky: How the Fear of Espionage Affected the Development of Civil Aviation during the Cold War.

Artikkelen er en av 11 artikler basert på de beste bidragene til Need to Know etterretningshistorie-konferansene i Bodø 2018 og Tallinn 2019.  Den kommer på trykk i desember-nummeret av tidsskriftet 'The International Journal of Intelligence, Security and Public Affairs'.

Forrige
Forrige

Politihelikopter på plass i utstillingen

Neste
Neste

Her skal Norwegian flyet stå