«Materialising the Cold War»: Et forskningssamarbeid mellom National Museums Scotland og Norsk Luftfartsmuseum

National Museums Scotland har sammen med University of Stirling fått bevilget midler fra det skotske Forskningsrådet til å gjennomføre et 3-årig forskningsprosjekt om hvordan museer samler inn og formidler den kalde krigens historie. De har bedt Norsk Luftfartsmuseum om å delta i prosjektet, sammen med Alliierten Museum Berlin og Imperial War Museum i Storbritannia.

Det lyses nå ut to postdoktor-stillinger til prosjektet, hvor også norske historikere vil bli oppfordret til å søke. Prosjektpartnerne vil sette sammen en styringsgruppe og delta i flere workshops underveis. De to forskerne vil tilbringe deler av forskningstiden sin på Norsk Luftfartsmuseum. En større internasjonal konferanse om temaet er planlagt i Skottland høsten 2023. I tillegg vil National Museums Skottland lage en kald krig utstilling.

Norsk Luftfartsmuseum ser frem til samarbeidet med våre utenlandske partnere. Dette prosjektet vil bidra til å styrke vårt arbeid med å bevare, dokumentere, forske og formidle den kalde krigens historie i nord. Vårt arbeid med å bevare Anlegg 96 som et sentralt kulturminne fra den kalde krigen vil dra god nytte av dette prosjektet, samt en ytterligere styrking av vårt internasjonale nettverk og gode synergier med andre museer som jobber med de samme problemstillingene som oss.

Marita Solem