Her skal Norwegian flyet stå

IMG_2897.jpg

I dag ble plattformen som Norwegians Boeing fly skal stå på utenfor museet ferdigstilt og overtatt av museet. Helt innenfor den avtalte tiden.

Her skrives det under på overtagelsesprotokollen

I dag 05.11.20 kl. 09.00 overtok museet oppstillingsplassen til Boeing LN KKW og signerte overtagelsesprotokoll. I følge teknisk leder på Norsk luftfartsmuseum Kristian Osnes har prosjektet som er utført av Consto, vært svært vellykket og profesjonelt gjennomført. - Det har vært et vellykket prosjekt med henhold til løsning, utseende, fremdrift, HMS, dokumentasjon og levering til avtalt tid, så det har vært en god leveranse hele veien, sier Osnes. Han ser nå frem til den mest spennende delen av dette prosjektet, nemlig å flytte selveste flyet.

Flyttes i neste uke

Norwegian flyet står i dag på militært område på Bodø Hovedflystasjon, og skal i neste uke flyttes over til museet. Dette har vist seg å være komplisert siden flyet veier 30 tonn, har et vidt vingespenn, og det er flere gjerder mellom området det skal fraktes gjennom. Heldigvis får museet hjelp fra forsvaret til deler av dette arbeidet. Norwegian flyet har stått på flystasjonen i fem år, så det blir en milepæl for museet og endelig få det på plass. På sikt skal det også åpnes for publikum og kobles på museet.

Det historiske Norwegian flyet får endelig komme til museet.

Betongplatene som er lagt frem til platten er lånt av forsvaret slik at man har et godt underlag for flyttingen.

Denne porten blir for smal for flyet (som ses i bakgrunnen) med vinger og motorer, dermed må deler av gjerdet demonteres og settes opp igjen etterpå.

IMG_2901.jpg
IMG_2903.jpg