Norsk Luftfartsmuseum

Rans S-9B reg LN-SIN

Nytt fly til utstillingen!

Publisert: 01-01-2016

Tirsdag 23. februar 2016 mottok vi flyet Rans S-9B reg LN-SNI.

Flyet ankommer museet nedpakket i treesker og vil settes sammen for å inngå i den nye sivile utstillingen som åpner i desember 2016.

Eieren av flyet er Reidar Berntsen, og flyet er gitt i gave til museet.

Fakta og historie om flyet

Tomvekt:         200 kg
Maxvekt:         310 kg
Lengde:           6,2 meter
Vingespenn:    6,4 meter
Motor:            64 hk totakt Rotax 582 ULDCI, fully inverted
Max fart:        120 kts
Cruise fart:     90 kts
Rekkevidde:    140 NM
G-limits:          +9/-6
Category:        Aerobatic

1988
Artikkel i flynytt som beskrev amerikansk ultralight aerobatic fly med totakt motor.

1992-1994
Byggesett innkjøpt og flyet bygd opp som norsk experimental prosjekt nr. 172. Fullført etter 1800 arbeidstimer. Besiktiget og godkjent av LT Gunnar Nyhus og flytekniker Tore Lund våren 1994.

22. juli 1994
Prøveflyging på Jarlsberg Flyplass.

23. april 1995
Experimental prøveflygings periode på 50 flytimer ferdig.

1995-2010
300 flytimer med aerobatics og airshows i sør Norge. Begrenset ferry rekkevidde. Populær på airshow med sin lille full inverterte 64 hestekrefters motor og gode aerobatic ytelse. Spesialitet airshow øvelser er Lomcevac, utvendige loop, rolling circle og tailslide med røyk. Deltakelse på airshow: Bergen, Stavanger, Kjevik, Rygge, Jarlsberg, Kjeller, Skien, Starmoen, Lunde, Bygland og Fyresdal.

2005-2010
Røykhjerter fløyet for mange brylluper og private arrangementer.

4. november 2010
Vinger avdekket slitasje og tretthets symptomer.

21. desember 2012
Prøveflyging av nye vinger som er spesial konstruert for WSF, Wing Suit Formasjon. Luftfartstilsynet godkjenner at LN-SNI med disse vingene er spesial konstruert og egnet for å dokke fullkontakt med fallskjerm hoppere som flyr med vinge drakter. Første og sannsynligvis eneste fly i verden som er godkjent for å dokke fallskjerm hoppere i frittfall.

8. mars 2012
Experimental prøveflygings periode for nye vinger og utstyr for WSF ferdig.

Sommeren 2012
Utført 22 stk WSF formasjons flygninger med fysisk kontakt mellom LN-SNI og fallskjermhopperne Terje Halvorsen og Lars Petter Larsen fra Tønsberg Fallskjerm Klubb. Hoppflyet var Twin Otter LN-JMP med pilotene Ivar Jarle og Birger Andreas Bull. Lengste dokking varte i over 2 minutter og synkraten ble redusert fra 3500 ft/min til null ved å gi full motorkraft på relativt lav flyhastighet 90 kts. Det ble sirklet rundt Jarlsberg Flyplass uten å tape høyde med en fallskjermhopper på vingetippen. Konseptet var at vekten av fallskjerm hopperen ble båret av hopperens vingedrakt og at LN-SNI bare bidro med framdrift. Flyets totale masse på 300 kg ble godt påvirket av den ekstra 100 kg massen på vingetippen. Men det hele balanserte og var kontrollerbart med flyets vanlige kontroller. Det ble mange spektakulære bilder og stor media oppmerksomhet gjennom sommeren som ble brukt til å promotere Jarlsberg Airshow 2012.

2. september 2012
Siste WSF sortie ble fløyet under Jarlsberg Airshow sammen med Scandinavian Airshow Catwalk.

31. august 2013
Siste aerobatic airshow deltagelse under Hvittingfoss Luftsports Klubb åpningsshow på Hvittingfoss.

2. februar 2014
Siste flytur på Jarlsberg før pensjonist tilværelse. 20 år og 350 flytimer siden første flytur.

27. februar 2014
Sletting fra Norges Luftfartøys Register som callsign LN-SNI og overført som utstillings objekt.

2014-2016
Utstilt på Sandefjord Lufthavn Torp opphengt i taket over utenlands gate 11.

2016-
Flyttes til Bodø for å stilles ut opphengt i den nye sivile luftfartsutstillingen på Norsk Luftfartsmuseum.

Rans S-9B reg LN-SIN

Rans S-9B reg LN-SIN

Rans S-9B reg LN-SIN