Norges «Start» – Den første norske flyvningen

1. juni 1912 ble Hans Fleischer Dons den første nordmann som fløy et motorisert fly i Norge.

Navnet ”Start” ble antakelig valgt nettopp for å markere at dette var starten – Norges start. Svenske Carl Cederström hadde allerede i 1910 svingt seg over hovedstaden i sitt Blériot, og historien vil ha det til at en annen svenske gikk med liknende planer våren 1912. Nok fikk være nok, mente en gjeng unge marineoffiserer i Horten, blant dem Dons.

Flyet «Start»
Gjennom en lynaksjon lyktes det iløpet av en drøy måned å samle inn nok penger til innkjøp av Norges første motoriserte fly. ”Start”, som var et Rumpler Taube-fly, ble kjøpt i Tyskland. Det var bygd av tre og ståltråd med vinger av lerret. Flyet kostet rundt 35 000 kr.

Dons og flyvekommiteen planlegger flyvningen.

Dons og flyvekommiteen planlegger flyvningen.

Vellykket prøvetur
1. juni 1912 foretok Dons en prøvetur fra Gannestadjordet på Borre i Horten, over Oslofjorden, til Øra ved Fredriksstad. Dons var uten flysertifikat, og hadde kun et fåtalls timer med opplæring bak seg. Med ferden gikk fint, og etter 35 minutter landet Dons trygt på Øra.

Før prøveturen på Gannestadjordet i Borre 1. juni 1912.

Før prøveturen på Gannestadjordet i Borre 1. juni 1912.

Rekorder på den offisielle flyturen
På frigjøringsdagen 7. juni 1912, 7 år etter løsrivelsen fra Sverige, foretok Dons den første offisielle flygingen. Flyturen startet ved Øra, gikk over Strømstad, med retur tilbake til Øra. Flyet hadde like før turen fått installert høydemåler, som sammen med fartsmåler og kompass utgjorde hele instrumenteringen. Rundt 10 000 tilskuere overvar flyturen som skal ha vart i 53 minutter. Start satte ny skandinavisk høyderekord for flyvning med passasjer med 1 000 meter, samt skandinavisk rekord for tid i luften. Norge var kommet på vingene!

Dons i flyet "Start" før den første offisielle flyvningen, 7. juni 1912.

Dons i flyet «Start» før den første offisielle flyvningen, 7. juni 1912.

 

7. juni 1912 utførte Dons den første offisielle flygingen på Øra i Fredrikstad. Dons fløy to turer, den første alene. På den andre turen hadde han med seg kaptein Tank-Nielsen som passasjer.

7. juni 1912 utførte Dons den første offisielle flygingen på Øra i Fredrikstad. Dons fløy to turer, den første alene. På den andre turen hadde han med seg kaptein Tank-Nielsen som passasjer.

 

"Start" havarerte i Horten i 1914, og ble fullstendig gjenoppbygd, men med så store endringer at det fikk navnet "Start 2". Det står nå utstilt ved Flysamlingen Gardermoen.

«Start» havarerte i Horten i 1914, og ble fullstendig gjenoppbygd, men med så store endringer at det fikk navnet «Start 2». Det står nå utstilt ved Flysamlingen Gardermoen.

 

Museet har to små modeller av flyet "Start" utstilt.

Museet har to små modeller av flyet «Start» utstilt.

 

Museet har to små modeller av flyet "Start" utstilt.

Museet har to små modeller av flyet «Start» utstilt.

Les hele historien om den første flygningen på Luftfartshistorie.no