Norweigan Aviation Museum

V.L. Sääski II (Replica)

V.L. Sääski II (Replica) er en kopi av Gidsken Jacobsen fly “Måsen”.

V.L. Sääski II ble konstruert av Ing. K. W. Berger og Ing. A. Nieminen, og var det første serieproduserte flyet konstruert i Finland. Det Finske Flyvåpen benyttet flytypen til skoleflyging fra 1928 til 1941. Produksjon: Flyvåpenet: 34 Stk. Registrering: SA-95, SA-113, SA-117 – 126, SA-127 – 148. I tillegg var det produsert 5 fly for privat bruk.

Museets V.L. Sääski II Flyet som står i museets utstilling er en kopi av Gidsken Jacobsen fly “Måsen” (Registrert N-40). Det er bygd opp av museet og Bodø Luftfartshistoriske Forening (BLHF), hovedsaklig Ivan Kristiansen og Halvor Nilsen. Oppbyggingen av flyet begynte i 1997 og ble avsluttet i juni 2004, da det ble plassert inn i museets utstilling.

Historikk i Norge Gidsken Jakobsen fra Narvik var Norges andre kvinnelige flyger. Hun ble imidlertid vår første kvinnelige flyeier. Det første flyet hun kjøpte var av typen Saaski II. Flyet ble døpt “Måsen”. Hun tok flysertifikat i Stockholm i 1929 og drev med flyging til 1936. I denne perioden eide hun flere fly, og hun var sentral i etablering og ledelse av tre flyselskap.

Gidsken Jakobsen ble legendarisk da hun fløy fra Narvik til Oslo vinteren 1929–30 i et åpent sjøfly. Turen tok 35 dager og inkluderte vågale flyoppvisninger og flere nødlandinger underveis. Sammen med en finsk flyger, Leppänen, utførte de akrobatiske volter som kunne ta pusten fra noen og enhver – mange av tilskuerne hadde knapt sett et fly før! I 1934 løsnet motoren i flyet hennes over Sognefjorden. Blytung falt motoren ni hundre meter og landet med et kjempeplask i sjøen. Som ved et mirakel kom Gidsken Jakobsen fra det med livet i behold.

Narvik Trelastforretning overtok “Måsen” i mars 1931. Ved en auksjon i 1931 i Helsinki, ble det overtatt av Sääski-fabrikken igjen. Flyet ble senere satt i stand og i 1935 ble flyet omregistrert til OH-ASC. Den nye eieren het H. M. Kastin og bodde i Helsinki. Flyet var i bruk fram til 1939, da det ble slettet fra registeret.

Gidsken Jakobsen døde i 1990.

TEKNISKE DATA:   V.L. Sääski II (Replica) Reg: N-40 “Måsen” C/n 4.V/l   BYGGEÅR: August 1929  TOMVEKT: 600 kg   LAST: Max 6 Kgs bak bakre sete   BENSIN: 125 Liter   OLJE: 15 Liter   MOTOR: Siemens Halske Sh 12, 118 Hk., 9.syl., Stjernemotor   SERIENUMMER: 19863   MAKS. OMDR: 1700 O/min   FORBRUK BRENNSTOFF: 27,6 Kg/time.(40 L.)   FORBRUK OLJE:  1,2 Kg/Time. (1,6 L)   INSTRUMENTERING: Kompass, turteller, fartsmåler, høydemåler, stigefartsmåler og klokke. I tillegg er det belysning på dashbordet og visuell avlesning av brennstoffkvantum.   EKSTRAUTSTYR: Brannslukker av typen Pyrene. (Påbudt ved sertifisering i Norge.)   ANDRE OPPLYSNINGER: Fører og passasjer i hver sin åpne cockpit. Sjøfly.