Norsk Luftfartsmuseum

Thunder Wings 5/8 Spitfire MK IX

Thunder Wings 5/8 Spitfire

Thunder Wings 5/8 Spitfire MK IX

Amerikansk, selvbygget sportsfly

Flymekaniker Henrik Bjørnaa besluttet i 1981 å bygge en kopi av en Spitfire Mk IX i skala 5:8. Byggesett ble levert av Thunder Wings i Scottsdale Arizona. Det var basert på glassfiberarmert plast med forsterkning av karbonfiber. Motoren var en V-12 Jaguar E-motor med 350 hk, modifisert for bruk i fly. Instrumentering og cockpit er lagt så nær opp til originalen som mulig.   Under en hastighetsprøve på Gardermoen i august 1995, der farten måtte være høy nok til at halehjulet ble løftet fra bakken, gjorde et brått vindkast sitt til at flyet lettet fra bakken. Gasshåndtaket ble trukket tilbake, kanskje litt for brått. Flyet mistet løftet på høyre vinge, høyre hjul slo i bakken, brøt sammen, og havariet var et faktum. Luftfartsverket forlangte så omfattende kontroll av flyet at det ikke var regningssvarende å reparere det.

Henrik Bjørnaa overlot flyet til Norsk Luftfartsmuseum i 1996. Flyet er merket slik museets originale Supermarine Spitfire var merket 10.05.45, AH-V.

TEKNISKE DATA:   Replica Spitfire MK IX   LENGDE: 6,4 m   VINGESPENN: 8,0 m   HØYDE: 1,8 m   MAKS. VEKT: 1300 kg   MAKS. HASTIGHET: 450 km/t   MAKS. HØYDE:   REKKEVIDDE: 1950 km   MOTOR: Jaguar V12, 60° V; 350 Hp

Thunder Wings 5/8 Spitfire MK IX

Thunder Wings 5/8 Spitfire MK IX