Norsk Luftfartsmuseum

Supermarine Spitfire LF.Mk.IXe

Betegnelse

Enseters jagerfly

”Spit”

 

Historikk

Supermarine Spitfire var britenes viktigste jagerfly under den andre verdenskrig og kanskje verdens mest berømte jagerfly gjennom tidene. Til sammen ble det bygget 20.351 av flytypen. I tillegg kommer 2556 eksemplarer av Seafire, hangarskipsutgaven av Spitfire. Spitfire var første gang i luften i 1936, og flytypen var under hele krigen i konstant videreutvikling for kunne hevde seg etter hvert som fienden utviklet nye flytyper. Flest eksemplarer ble det bygget av modell Mk. IX (5665). For å være på høyde med det nye tyske jagerflyet Focke-Wulf 190 var Spitfire Mk. IX utstyrt med nye og sterkere Merlin motorer og firebladers propeller. Det enkelte fly ble spesialtilpasset for operasjoner i henholdsvis lav, middels og stor flyhøyde.

To norske jagerskvadroner, 331 og 332 skvadronen, ble etablert i England under den annen verdenskrig, og de utgjorde fra 1942 No. 132 (Norwegian) Wing. Skvadronene fløy flere forskjellige varianter av Spitfire, modellene IIa, Va, Vb og IXe. Til sammen opererte de norske skvadronene 528 Spitfire mellom 1942 og 1945 med gode resultater. Etter krigen fikk Luftforsvaret ytterligere 35 Spitfire. Luftforsvarets Fotoving var den siste norske enheten som brukte flytypen i tjeneste fram til 1954.

Luftforsvarsmuseet Spitfire, LF. Mk. IXe, har produksjonsnummer MH350 og ble i august 1943 tildelt 485(NZ) skvadronen og fikk skvadronskoden OU. Ett år senere ble flyet utsatt for et uhell, og da det var ferdig reparert våren 1945 ble det overført til den norske 332 skvadronen og gitt kodebokstavene AH-V. Den 22. mai 1945 var AH-V ett av 36 Spitfire som fløy hjem til Norge etter at krigen var slutt. I 1947 ble flyet norsk eiendom og overført fra RAF til Luftforsvaret. I Norge overtok 331 skvadronen flyet i 1949 og ga det kodebokstavene FN-M. Etter at epoken med Spitfire i Luftforsvaret var over, ble FN-M lagret for framtidig bevaring. Som utstillingsfly for 331 skvadronen ble det pusset opp tidlig på 1960-tallet og gitt kjennetegnet FN-T.

Beskrivelse:

Overside er malt i kamuflasjefargene ”dark green” og ”ocean grey”, undersiden og bånd rundt halepartiet i ”medium sea grey”. Skvadronskode, spinner og bånd rundt halepartiet i ”duck egg green”. Spinneren har striper med norske nasjonalfarger. Oversiden av vingene har påført RAF rondell type B, undersiden RAF rondell type C. På hver side av skroget er det påført RAF rondell type C.1 (gul kant). Vertikalfinnen har merkingen ”matt red”, ”white” og ”deep sky”. Flyets serienummer er malt i sort (”night”) på skrogsidene over det hvite båndet rundt halepartiet.

Spitfire cockpit. Foto: Anders Utgaard.

Referanser

  • Roar Glenne: Oppdrag Utført, Norges luftmilitære kulturarv
  • Chant: The World’s greatest Aircraft.
  • Jane’s: All the World’s Aircraft 1945
  • William Green: Fighter, volume two.
  • Mo og Sælensminde: Norske Militærfly
  • Arheim m.fl.: Fra Spitfire til F-16.
  • McNally: Encyclopedia of Military Aircraft

Relaterte artikler

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Supermarine_Spitfire_LF.MK.IXe

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Nedskutt_Spitfire_over_Hammervatnet

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Thunder_Wings_5/8_Spitfire

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Spitfire_IX_FN_F

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Et_flyv%C3%A5pen_i_eksil

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Sovjetiske_flyoperasjoner_over_Finnmark

https://digitaltmuseum.no/021015696732/?query=spitfire&owner_filter=LMU&page=2&pos=24&count=86

https://digitaltmuseum.no/021015548670/?query=spitfire&owner_filter=LMU&pos=5&count=86

https://digitaltmuseum.no/021015550264/?query=spitfire&owner_filter=LMU&pos=21&count=86

https://digitaltmuseum.no/021015550392/?query=spitfire&owner_filter=LMU&page=3&pos=55&count=86

https://digitaltmuseum.no/021015552010/?query=spitfire&owner_filter=LMU&page=4&pos=78&count=86

https://www.youtube.com/watch?v=eoMbz6g5Vlo

https://www.youtube.com/watch?v=vDzZnCkbxgs