Norsk Luftfartsmuseum

SAAB RF-35 Draken

SAAB RF-35 Draken

SAAB RF-35 Draken

Foto-/rekognoseringsfly

SAAB Draken er et meget karakteristisk fly med sin ”doble delta Prototypen var første gang i luften i oktober 1955. I 1958 var J 35A Draken klar for produksjon.

Flyet ble konstruert som en seters jagerfly med oppgave å skulle avskjære bombefly med hastigheter rundt lydens. Flyet kan imidlertid bære stor våpenlast og er derfor også benyttet i andre roller, som for eksempel  luft til bakke angrep og fotorekognosering. Totalt ble det bygget 606 Draken, av disse ble noen eksportert til  Danmark, Finland and Østerrike.

I 1968 bestilte Danmark totalt 51 Draken for levering i 1971. Av disse var 20 av typen RF-35 fotorekognoseringsfly. Danmark faset ut sine SAAB Draken i 1993.

Museets eksemplar var en gave fra vennskapsbyen Svendborg til Bodø kommune i 1994. Flyet ble senere deponert til Norsk Luftfartsmuseum.

TEKNISKE DATA:   SAAB RF-35 Draken   LENGDE: 15,4 m   VINGESPENN: 9,4 m   HØYDE: 3,9 m    MAKS. VEKT: 16000 kg   MAKS. HASTIGHET: Mach 2.0   MAKS. HØYDE: 18300 m    REKKEVIDDE: 1.000 km med 1.000 kg våpen   MOTOR: 1 x SFA RM6C Rolls-Royce Avon – 5.800 kg s.t. eller 8.000 kg s.t. med bruk av etterbrenner.   ANDRE OPPLYSNINGER: 2 x 30 mm Aden kanoner og 9 festepunkter for utvendig last (9×454 kg) = luft-til-luft/luft-til-bakke raketter, bomber, drop-tanker.