Norsk Luftfartsmuseum

MiG 15 UTI

MIG-15 UTI Midget

To seters skolefly

MiG-15 UTI var verdens første to seters ”swept-wing” skolefly som ble satt i produksjon. Normalt var flyet ubevæpnet. Det ble brukt av de fleste flyvåpen i den kommunistiske verden.

MiG-15 var første gang i lufta 2. juli 1947. Flyets motor, RD-45F, er en russisk videreutvikling av Rolls-Royce Nene 1. UTI er et to seters skolefly utviklet fra det opprinnelige en seters jagerflyet. Det var beregnet for utdanning av jagerflygere med erfaring fra propellfly. Ved å fjerne bensintanken bak flygeren, ble det plass til et sete nummer to. På grunn av dette ble flyet vanligvis fløyet med to bensintanker festet under vingene.

Flyet som i sin tid ble gitt som gave til museet fra Nordland Fylke var nærmest et tomt skall. Museet og BLHF har gjennom årene anskaffet motor og resten av innmaten, så flyet er nå ferdig restaurert.

Tekniske data:   Mig 15 UTI Midget S.No: 771   «Blå 34»   Lengde: 11,1 m   Høyde: 3,4 m   Vingespenn: 10,1 m   Maks vekt: 6072 kg   Maks hastighet: 1050 km/t   Maks høyde: 14300 m    Rekkevidde: 1860 km   Motor: RD-45F turbojet med 2740 kg skyvekraft