Norsk Luftfartsmuseum

Tegning: Bengt Stangvik

Messerschmitt Bf 109

Prosjekt Messerschmitt Bf 109 G-2/R6 «Gul 3» Serienr: 14649

Det tyske jagerflyet, Messerschmitt Bf 109 hadde sin første flyvning i 1935, og ble ett av Luftwaffes viktigste jagerfly under andre verdenskrig.

Hevingen av vraket av Messerschmitt ved Nærøy i 2010.

Hevingen av vraket av Messerschmitt ved Nærøy i 2010.

Restaureringen

Museets Messerschmitt Bf 109 G-2/R6, ”Gul 3” sank i havet ved Nærøy i Nord-Trøndelag 24. mars 1943, og ble i 2010, hevet etter å ha ligget 67 år på 67 meters dyp.

Hevingen ble til gjennom et samarbeid mellom Norsk Luftfartsmuseum, Bodø Luftfartshistoriske Forening (BLHF), Nærøy Aquaservice, bergningsfartøyet ”Camilla” og Folla Dykkerklubb.

Norsk Luftfartsmuseum og Bodø Luftfartshistoriske Forening står for restaureringen og oppbyggingen som foregår i Bodø.

Vingene og halepartiet restaureres i Ungarn. Oppbygging av bakkroppen blir gjort i Tyskland. Et bytte-samarbeid med flymuseet på Sola gjør at prosjektet ytterligere kan kompletteres. Det byttes også deler og arbeid med andre flymiljøer og museer over hele verden.

En frivillig gruppe ved MoMek i Mo I Rana har påtatt seg arbeidet med å pusse opp motoren. Motoren er en Daimler Benz v-12, DB605, med 1475 hester og et slagvolum på 35,7 liter.

Vi har fra tidligere liggende flere ferdigrestaurerte deler fra Bf 109 G-2, som vi bruker for å komplettere Bf 109 «Gul 3».

Messerschmitt Bf 109 G-2/R6, ”Gul 3” i museets restaureringsverksted mai 2013.

Messerschmitt Bf 109 G-2/R6, ”Gul 3” i museets restaureringsverksted mai 2013.

Les alt om og følg restaureringen av Messerschmitt Bf 109 (BLHF)

Følg restaureringen av Messerschmitt Bf 109 «Gul 3»

Bodø Luftfartshistoriske Forening (BLHF)

Arbeidstegning for Messerschmitt Bf 109 "Gul 3"