Norsk Luftfartsmuseum

McDonnell Douglas F-4E Phantom II

McDonnell Douglas F-4 Phantom II ble opprinnelig utviklet som en toseter, allværsjager, for US Navy og var det første jagerflyet som var konstruert spesielt for hangarskipstjeneste. Prototypen, XF4H-1, fløy første gang i 1958.

Fram til 1967 ble det levert 649 fly til US Navy og US Marine Corps.

McDonnell leverte også fly til USAF med betegnelsen F-4C. Den største forskjellen fra US Navy’s modell, var dobbel kontroll, dvs det kunne flys fra begge seter, annen elektronikk samt større hjuldiameter. USAF bestilte også en fotoutgave, RF-4C.

I årene som fulgte ble F-4 Phantom bygget og modifisert i mange varianter for å kunne utføre de oppgaver som var ønskelig. Det medførte bevæpning som kanoner, missiler, bomber, kamerautstyr for fotorekognosering, osv. Flyet har tjenestegjort i ikke mindre enn 12 forskjellige nasjoners flyvåpen gjennom de mer enn 40 år det har vært i tjeneste. Da den siste Phantom ble rullet ut fra fabrikken i 1979, var dette produksjonsnummer 5057. Phantom regnes blant de fem viktigste typer av militære fly gjennom alle tider.

Det lagrede flyet eies av Forsvarsmuseet.