Norsk Luftfartsmuseum

Let L-13 Blanik

Betegnelse

Tsjekkisk toseter seilfly bygget i aluminium

Historikk

Prototypen til Blanik L-13 fløy første gang i 1956. Dette seilflyet hadde plass til to flygere, plasserte i tandem. Kabinen var delvis polstret og veggene varmeisolert. L-13 var utstyrt for all slags treningsflyging, fra elementær opplæring i seilflyging, til instrumenttrening og oppvisningsflyging. Med kun en flyger, var det ingen begrensninger på hva slags manøvre flyet kunne utføre. Blanik L-13 er det tallrikeste og mest brukte seilflyet i verden. USAs Air Force Academy brukte bl.a. Blanik (TG-10C) i grunnleggende flygeropplæring. Det er bygget mer enn 3000 eksemplarer av L-13, dersom alle variantene medregnes.

Norsk Luftfartsmuseums utstilte Blanik, LN-GGS, eies av Tom Arheim, og er utlånt til museet på ubestemt tid. Etter først å ha vært registrert i Tsjekkoslovakia (OK-9833) fikk flyet kjenningsbokstavene LN-GGS i 1959. Eier var Flyvåpnet, med Norsk Aero Klubb (NAK) som operatør. To år senere overtok NAK eieransvaret, før flyet ble solgt videre i 1974. Eier i 1983, da luftdyktighetsbeviset utløp, var Tønsberg Flyklubb. LN-GGS ble kjøpt inn for å fremme flyinteressen blant ungdom, og mange senere militære og sivile flygere, har fått sin grunnopplæring i dette flyet.

Referanser

  • Jane’s: All the World’s Aircraft 1959-60
  • Hagby: Fra Nielsen & Winther til Boeing 747

 

Vil du vite mer?

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Let_L-13_Blanik

http://www.luftfartshistorie.no/fly/FES_530_Lehrmeister

http://digitaltmuseum.no/021015545243?query=Blanik&owner_filter=LMU&pos=0&count=2

http://digitaltmuseum.no/021015639555?query=Blanik&owner_filter=LMU&pos=1&count=2

https://www.youtube.com/watch?v=49KrVz4nF_w

https://www.youtube.com/watch?v=DJfEkeWuGuM