Norsk Luftfartsmuseum

Tegning: Bengt Stangvik.

Junkers Ju 88 D-1

Prosjekt Junkers Ju 88 D-1, W.No: 0881203, 4N+EH

I henholdsvis 1999 og 2001 berget museet og Bodø Luftfartshistoriske Forening (BLHF) to Junkers Ju 88 fra Kinnarodden og Sandefjorddalen i Finnmark. Det ene flyet ble overtatt av Deutsches Teknikmuseum, det andre flyet er museets.

Vraket av Junkers Ju 88 slik det lå ved Kinnarodden i Finnmark.

Vraket av Junkers Ju 88 (W.No. 0881203) slik det lå ved Kinnarodden i Finnmark.

Restaureringen
Restaureringen av Junkers Ju 88 er et samarbeid mellom Norsk Luftfartsmuseum, BLHF og Deutsches Teknikmuseum, Berlin (Karl Birczaks flyverksted i Hereg, Ungarn). Wings Museum i England restaurerer den ene av de to Jumo 211-motorene til flyet.

Deutsches Teknikmuseum, Berlin (DTMB) manglet flere deler for å få ferdigrestaurert en Ju 88 G-1. Dermed ble det gjort en avtale mellom museet og DTMB om at de overtok den ene av de to Ju 88 som ble berget i Finnmark (W.No.0880797) for å bruke dette i oppbyggingen av sitt fly. Som gjenytelse skulle de restaurerte flykroppen til den andre Ju 88 (W.No. 0881203) for oss. DTMB fikk flykroppen restaurert hos Karl Birczaks flyverksted i Hereg, Ungarn. Vi sendte flykroppen til Ungarn i 2004, og fikk den tilbake ferdig restaurert  i 2008. Museet og BLHF fortsetter stadig arbeidet med å restaurere smådeler og detaljer.

Junkers Ju 88 i restaureringsverkstedet mai 2013.

Junkers Ju 88 i museets restaureringsverkstedet mai 2013.

I tillegg til restaureringsprosjektet Ju 88 D-1, har museet Ju 88 A-4 utstilt i utstillingen (som vrak) og hale og motor til Junkers Ju 88 A-5 på lager.

Følg restaureringen av Junkers Ju 88 D-1 (BLHF)

Innsamlingen og restaureringen av Junkers Ju 88 – Presentasjon med tekst og mange bilder (pdf)

Følg restaurerringen av Jumo 211 motoren ved Wings Museum

Junkers Ju 88 A-4 i utstillingen ved Norsk Luftfartsmuseum

Junkers Ju 88 A-1 – restaurering Flysamlingen, Gardermoen (Facebook)

Junkers Ju 88 – R1 RAF museum

Junkers Ju 88 D-1/Trop –  The National Museum of the USAF

Bodø Luftfartshistoriske Forening (BLHF)

Junkers Ju 88 D-1 på Kirkenes.

Junkers Ju 88 D-1 på Kirkenes under andre verdenskrig, 1944. Foto via Tor Egdar Olsen.

 

Historikk:

Junkers Ju 88 D-1 (Norsk Luftfartsmuseum)

Serienummer: 088 1203, Kjennetegn: 4N+EH, Avdeling: 1(F)/22.

Berget fra Kinnarodden i 1999-2001.

Historikk: Startet fra Kirkenes for å bombe A. Marti på 3500 t sør av Bjørnøya 17. februar 1943. Flyet ble truffet av flak og måtte buklande med skader i venstre motor. Ingen av mannskapet meldt skadet. Flymekanikere fra Banak hentet senere viktig utstyr fra flyet. Ble etter krigen kjøpt fra Direktoratet for Fiendtlig Eiendom av fire mann fra Mehamn. Flyet ble i 1998 solgt videre til Norsk Luftfartsmuseum.

Mannskap: (Fire manns besetning) 1.Fw. Gerhard Kunert (F. 17.03.1920) Pilot 2.Lt.Hans Krüger (F. 07.03.1920) Observatør/Navigatør 3.U. Uffz. Fritz Sundergeld. (F. 22.05.1922) Radiooperatør 4.U. Uffz. Georg Lechner. (F.24.06.1920) Skytter

Junkers Ju 88 C-4  (DTMB)

Serienummer: 088 0797, Kjennetegn: 4D+HA, Avdeling: KG30.

Berget fra Sandfjorddalen i 1999-2001.

Historikk: Nødlandet innover dalen fra sjøen. Gled over steinrøysa og ned mot vannet i bunnen av dalen. Alle tre av mannskapet ble skadet i landingen.

Kjøpt opp av de samme fire etter krigen. Flyet solgt videre i 1998 til Norsk Luftfartsmuseum.

Mannskap: (Her kun tre manns besetning.) 1.Staffelkapitän Kuno Gotthard (F. 19.03.1913) Pilot 2.Oberleutnant Helmut Lütgens (F. 22.11.1913) Navigator 3.Stabsfeldwebel Willi Hillebrecht (F. 27.11.1910) Radiooperatør

Motorer: 2 stk Junkers Jumo 211 B.

Hver yter 1175 Hk.

Lengde: 14,36 meter

Vingespenn: 20,08 meter.

Høyde: 5,07 meter.

Tomvekt: 8480 Kg.

Operasjonsvekt: 11490 Kg.

Topphastighet: 475 Km/h.

Normalhastighet: 425 Km/h.

Landehastighet: 140 Km/h.

Makshøyde: 8600 m.

Rekkevidde: 2950 Km.

Startstrekning: 875 m.

Bevæpning: 5 stk. MG 81.

2 stk kameraer i bakkroppen.