Norsk Luftfartsmuseum

Gloster Gladiator II

Betegnelse

Britisk enseters jagerfly.

Historikk

Biplan jagerfly var utdaterte og historie fra midten av 1930-tallet. Gloster Gladiator var unntaket som bekreftet regelen. Flyet ble introdusert i 1934 som en videreutvikling av Gloster Gauntlet. Kravene til det nye jagerfly var topphastighet over 400 km/t og bevæpning med minst fire maskingevær. Gloster Gladiator greide kravene med glans og hadde glimrende flyegenskaper.  Våren 1940 var det produsert 537 Gladiatorer i tre ulike modeller. Nesten halvparten ble eksportert til europeiske land. Da den andre verdenskrig startet prioriterte britiske myndigheter å bruke Gloster Gladiator i kamper utenfor landet. De mer moderne jagerflyene av typen Hurricane og Spitfire, ble satt inn i invasjonsforsvaret av Storbritannia.

Den tyske stats opprustnings- og ekspansjonsplaner fikk den norske regjering til å bestille tolv Gloster Gladiator i 1937. De første seks var av typen Mk. I, mens de neste seks var Gloster Gladiator Mk. II. Denne modellen var utstyrt med en annen motor (Bristol Mercury VIII A), elektrisk start og nye moderne instrumenter i cockpit. De norske Gladiatorflyene ble samlet i Jagervingen, som opererte fra Fornebu utenfor Oslo. Jagervingen var i realiteten Norges eneste jagerflyavdeling i 1940. Syv fly var operative da tyskerne angrep. Flygere fra Jagervingen hevder å ha skutt ned fire tyske fly.

Luftforsvarsmuseets Gloster Gladiator Mk. II – N5641/HE-G ble bygget ved Glosters flyfabrikk i 1938. I februar 1940 ble flyet overført til RAF 263 skvadronen og gitt kjennetegn HE-G. Etter det tyske angrepet på Norge, 9. april 1940, ble 263 skvadronen overført til Norge med hangarskipet ”Glorious”. Den 24. april landet 18 fly på Lesjaskogsvatnet. HE-G ble fløyet av Reginald Steward Mills, da det havarerte den 25. april under kamphandlingene mot Luftwaffe. Flyet ble etterlatt på isen da engelskmennene trakk seg ut, og det ble senere demontert og lagret. Restaureringen startet i 1980.

Beskrivelse

Kamuflasjemalt i ”dark green” og ”dark earth”. Undersiden er malt matt svart og hvitt, ”night”. Sideror med flaggfarger i matt rødt, hvitt og blått. Cowling i blått, serienummer i svart. Skvadronsbokstavene i ”medium grey”. RAF rondeller på skrog, over og under vingene. Rondellen på skrog har gul kant. (”RAF at war” ble tatt i bruk i juni 1940).

Referanser

  • Roar Glenne: Oppdrag Utført, Norges luftmilitære kulturarv
  • A. Harrison: Gloster Gladiator in action
  • Jane’s: All the World’s Aircraft of 1938
  • McNally: Encyclopedia of Military Aircraft
  • C. Windrow: Aircraft in Profile (Francis K. Mason: The Gloster Gladiator)

Relaterte artikler

http://www.luftfartshistorie.no/fly/GLADIATORS_IN_NORWAY_-_BARDUFOSS

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Gloster_Gladiator_II

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Harde_kamper

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Fil:Hauge_H5.jpg

http://www.battleofbritain1940.net/0008.html

https://digitaltmuseum.no/021015519452/?query=Gloster%20Gladiator&owner_filter=LMU&pos=9&count=15

https://digitaltmuseum.no/021015695533/?query=Gloster%20Gladiator&owner_filter=LMU&pos=12&count=15

https://www.youtube.com/watch?v=Qpg2RML3ELA

https://www.youtube.com/watch?v=TrpWcm8V3k4