Norsk Luftfartsmuseum

Fokker F-28 1000 Fellowship «Olav Kyrre»

Betegnelse

Fellowship Mk 1000

Kortdistanse jet passasjerfly

Fokker F-28 "Olav Kyrre" var i operativ norsk tjeneste fra 1969 til 1986.

Fokker F-28 «Olav Kyrre» var i operativ norsk tjeneste fra 1969 til 1986.

Historikk

Etter suksessen med turbopropellflyet F27 Friendship var det naturlig for den nederlandske flyfabrikken Fokker å bevege seg inn på markedet for jetfly. Utviklingen av F28 Fellowship startet i 1962, og flyet ble en ny salgssuksess for fabrikken. Det første flyet ble levert fra fabrikken tidlig i 1969. Lave driftskostnader på korte rutestrekninger kombinert med bruk av korte rullebaner, gjorde flyet attraktivt for kunder spesielt i den tredje verden. Flyet ble produsert i 241 eksemplarer fra 1967 til 1987.

Fokker Fellowship ble produsert i flere ulike versjoner. Den første versjonen var F28-1000 med plass til 65 passasjerer og utstyrt med Rolls-Royce Spey motorer. Modell 1000C var en lasteversjon og ble levert med cargo dør. I 1970 ble modell 2000 introdusert. Kabinen var forlenget og flyet hadde nå plass til 79 passasjerer. Senere modeller fikk plass til flere passasjerer, bedre lasteevne og støyreduksjon på motorene.

Det norske flyselskapet Braathens SAFE var blant de første kundene. I 1965 tok selskapet steget over i jet-alderen med bestillingen av 5 stk. Fokker Fellowship F28. Det første flyet, ”Olav  Kyrre”, var byggenummer 9 og ble levert til Braathens SAFE  i 1969. Selskapet brukte flytypen til 1986. ”Olav Kyrre” markerte en ny tid i norsk luftfart gjennom å være det første jetflyet som landet i Kirkenes og på Svalbard.

I første halvdel av 1970-tallet ble det bygget flere nye norske flyplasser. Fokker Fellowship ble et vanlig syn på mange av disse, bl.a. flyplassene i Kristiansund og Molde. I helgene, når trafikken var liten på innenriksrutene, ble flyene brukt på charterturer til utlandet.

Den største ulykken i Braathens SAFE’ historie var havariet med Fokker Fellowship ”Sverre Sigurdsson”, lille julaften 1972. Under innflyging til Oslo traff flyet en åsrygg i Asker og 40 liv gikk tapt.

Beskrivelse

Norsk Luftfartsmuseums Fokker Fellowship F28-1000 ”Olav Kyrre” ble solgt tilbake til flyfabrikken i 1986. Det ble det ”nullstilt” og etter hvert solgt videre til flyselskap i Italia, USA og Peru. Norsk Luftfartsmuseum kjøpte flyet i Peru og fraktet det hjem med båt. I dag er flyet malt slik det framsto i Braathens tjeneste på 1970-tallet. En spesiell detalj ved flyet er luftbremsen som er montert i halen og slår ut som en vifte. 

"Olav Kyrre". Tegning Bengt Stangvik

«Olav Kyrre». Tegning Bengt Stangvik

Referanser

  • Chant: The World’s greatest Aircraft.
  • Jane’s: All the World’s Aircraft 1968
  • Tjomsland: Mot alle odds.

Relaterte artikler og lenker

https://www.youtube.com/watch?v=WVDfVfvElAQ

https://www.youtube.com/watch?v=tIMhSbr9e_4

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Luftfart_i_en_sj%C3%B8fartsnasjon