Norsk Luftfartsmuseum

Fokker CVD

Betegnelse

Nederlandsk toseters jagerfly.

Historikk

Fokker C.V  en toseter dobbeltdekker, konstruert av Anthony Fokker,  og den ble lansert i 1924. Dette var verdens første militære multirolle fly, og det kunne tilpasses et hvert militært oppdrag ved å bytte øvre vinge og/eller motor.  Flyet ble en stor eksportsuksess, og solgt til, eller lisensprodusert i et dusin land, inkludert Norge. Til sammen ble det bygget i mer enn 850 eksemplarer.  Flyets popularitet skyldtes i hovedsak at det var lett å vedlikeholde og svært allsidig. To typer standard øvre vinger ble produsert. Med ”D”-vingen på 12,48 meter kunne flyet brukes som jager-, rekognoseringsfly eller til artilleriobservasjon. Med ”E”-vinge (15,3 m) kunne flyet tilpasses rekognoserings- eller bombeoppdrag.

Hærens flyvåpen kjøpte fem Fokker C.V-E i 1927. Kjøpet ga også rettighetene til lisensproduksjon av ytterligere 42 fly. Fram til 1939 ble det bygget 15 C.V-E og 27 C.V-D  ved flyfabrikken på Kjeller. Etter 1934 fikk C.V-D sterkere motorer (Armstrong Panther) bygget på lisens i Norge. 9. april 1940 var førti Fokker CV fremdeles intakte. De ble benyttet til rekognosering og lett transport under kamphandlingene, spesielt i Nord-Norge.

Luftforsvarsmuseets Fokker C.V-D ”349” var byggenummer 133 ved flyfabrikken på Kjeller og ferdig i 1931. Flyet tilhørte da flyskolen på Kjeller og deltok i kampene i Sør-Norge i 1940. Da utførte flyet en del rekognoseringstokt, hovedsakelig om morgenen og om kvelden når de raskere tyske flyene ikke var så aktive. Fokker 349 evakuerte 15.april 1940 til Sverige, der det ble overtatt av svenske myndigheter. I 1942 fikk flyet sivil registrering, SE-ALS. I 1949 ble flyet gitt som gave til Luftforsvaret, fløyet hjem til Norge, restauret og etter hvert gitt tilbake sitt opprinnelige utseende.

Beskrivelse

Skrog og vinger er i mørk grønn farge. Over og under vingene er det bånd i nasjonalfarger, samt på sideroret som også er merket C.V.D/450 JUP. Registreringsnummer er malt i hvitt på hver side av skroget. Motordekselet er i polert aluminium.

Referanser

  • Roar Glenne: Oppdrag Utført, Norges luftmilitære kulturarv
  • NFF-Kontakt 4/1980: Fokker CV
  • Jane’s: All the World’s Aircraft of 1933
  • McNally: Encyclopedia of Military Aircraft

 

Relaterte artikler

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Fokker_CV.D

http://www.flyfabrikken.no/fokker-cv/

http://www.krigsbilder.net/coppermine/displayimage.php?album=topn&cat=79&pid=27194#top_display_media

https://digitaltmuseum.no/021015531754/?query=Fokker%20CV&owner_filter=LMU&pos=0&count=3

https://www.google.no/search?q=Fokker+CV&rlz=1C2KMZB_enNO641NO641&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=JShwVZ7qJoOAU9_6gfgF&ved=0CCIQsAQ

http://forsvaretsmuseer.no/Luftforsvarsmuseet/Bildegalleri/Fokker-CV-Cockpit