Norsk Luftfartsmuseum

Focke Wulf Fw 190 A3, Norsk Luftfartsmuseum.
Foto: Anders Utgård.

Focke-Wulf Fw 190 A-3/U3 «Svart 3»

Betegnelse

Enseters jagerfly

”Slakterfuglen”

Historikk

Focke-Wulf Fw 190 er et tysk jagerfly som kombinerer faktorer som høy ytelse, gode flyegenskaper, strukturell integritet og enkelt vedlikehold under kampforhold. Flyet var første gang på vingene i juni 1939 og var i operativ tjeneste fra mars 1941. Blant flygere ble Focke-Wulf Fw 190 ansett for å være tyskernes beste jagerfly under den andre verdenskrigen. Flyet var i en lengre periode raskere og mer manøvreringsdyktig enn noen alliert motstander. De allierte fikk et likeverdig fly først da Spitfire Mk. IX ble operativ sent i 1942. Det antas at mer enn 19.500 Focke-Wulf Fw 190 ble produsert av flyfabrikker over hele Tyskland i løpet av andre verdenskrig.

Luftforsvarsmuseets Focke-Wulf Fw 190 A-3 ble bygget i 1942 ved fabrikken Ago i Ochersleben. Flyet ble tildelt jagerbomberavdelingen Jagdgeschwader 5 (JG 5) ”Eismeer”. Flyet var stasjonert på Herdla utenfor Bergen og i Alta, før skvadronen ble overført til Petsamo i Finland. Den 5.oktober 1943 tok feldwebel Hans Gunther Kleemann av med ”Svart 3” fra Petsamo med oppdrag i Finnmark. Etter å ha kommet inn i tette snøbyger og gått tom for drivstoff, hoppet Kleemann ut i fallskjerm. Flyet tok bakken vest for Kongsfjord. I 1986 ble det som var igjen av vraket hentet ned fra fjellet for å restaureres og innlemmet i Forsvarsmuseets flysamling. Restaureringen er gjennomført i USA og Norge.

Beskrivelse

Oversiden av vinger og skrog er malt i grågrønn (RLM 74) og gråfiolett (RLM 75). Vingene har i tillegg grå (RLM 02) og skroget gråblå (RLM 76) farge. Spinneren har fargene gul (RLM 27) og svartgrønn (RLM 70). Bunnplaten under motoren og sideroret er malt i gult (RLM 04) og undersiden av skroget i lys blått (RLM 76). Tallet 3 er malt på skrogsidene i svart med hvit kant.

Plankene som flyet står på er originale planker fra flyplassen som ble bygget i Bodø under 2. verdenskrig

Plankene som flyet står på er originale planker fra flyplassen som ble bygget i Bodø under 2. verdenskrig

 

Focke Wulf 190

Det tok 29 år fra flyvraket ble funnet i 1984, til det stod ferdig restaurert i vår utstilling i 2013.

 

Focke Wulf ved plankeflyplassen i Bodø 1943

Focke Wulf ved plankeflyplassen i Bodø 1943. Foto fra Knut Støre.

 

Cockpit til Focke Wulf Fw 190 A3. Revi 12 sikte er montert i ettertid. Foto: LMU.

Cockpit til Focke Wulf Fw 190 A3. Revi 12 sikte er montert i ettertid. Foto: LMU.

 

Focke Wulf Fw 190 Tegning av Bengt Stangvik.

Focke Wulf Fw 190 Tegning av Bengt Stangvik.

Referanser:

  • Roar Glenne: Oppdrag Utført, Norges luftmilitære kulturarv
  • Chant: The World’s greatest Aircraft.
  • Jane’s: All the World’s Aircraft 1945
  • Mondey: Axis Aircraft of World War II

Relaterte artikler

https://digitaltmuseum.no/021025618907/?query=Focke-wulf%20FW%20190&pos=0&count=4

https://digitaltmuseum.no/011012622283/?query=Focke-wulf%20FW%20190&pos=3&count=4

http://no.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Fw_190

https://www.youtube.com/watch?v=QkWnHma45fk

https://www.youtube.com/watch?v=u_67tHVEw4s

Focke Wulf Fw-190 «Svart 3» – foredrag av Tor Edgar Olsen 09.04.2013

> Focke-Wulf artikkel