Norsk Luftfartsmuseum

English Electric Canberra

English Electric Canberra T.17A

Canberra ble planlagt som et middels stort bombefly med jetmotorer, mulighet for å bære atomvåpen og operere i store høyder. Flyet var på vingene første gang i mai 1949, og det viste seg å være velegnet i ulike roller og oppdrag. Det ble konstruert av W.E.W. Petter. Canberra har blitt utviklet ikke bare som rent bombefly, men også bl.a. som rekognoseringsfly og spesialfly innenfor elektronisk krigføring.

Canberra var første-generasjons jetbomber, og intensjonen var at det skulle erstatte DH Mosquito. Mosquito var i slutten av krigen det raskeste flyet i Bomber Command, ved Canberra’s inntreden mistet Mosquito denne posisjonen.

Fordi Canberra var ubevæpnet måtte en stole på hastighet og høyde for å unngå fiendtlige fly. De brede vingene muliggjorde svært høy marsjhøyde, og derav god brennstofføkonomi. Flyet har innehatt hastighets-, høyde- og distanserekorder.

Alt i alt ble det bygget 974 Canberra-fly (925 i UK, 49 i Australia). Den ble også bygget i USA, da under betegnelsen Martin B-57 Canberra.

De siste flyene ble utfaset fra RAF i 2006.

English Electric Canberra

English Electric Canberra utenfor lageret.

Museets Canberra
Museets Canberra, WD955, startet sin karriere i RAF som en B-2 type og ble tildelt 45 Skvadron som var stasjonert på Kinloss. I februar 1952 ble flyet overført som det første flyet tildelt 617 Skvadron på Binbrook. I de etterfølgende årene så en WD955 i tjeneste ved flere andre skvadroner i RAF.

I april 1960 ble flyet første gang benyttet i elektronisk krigføring da det gjorde tjeneste ved 245 Skvadron og flyttet til RAF-basen Whatton.

I 1966 ble WD955 sendt til modifisering ved fabrikken i Salmesbury for og bygges om til T17 standard. Selv om flyet ble ferdig modifisert i februar 1968, ble det lagret og først tatt i bruk i mai 1970. Da ble det overført til 360 Skvadron, som var stasjonert på RAF-basen Cottesmore. Skvadronen flyttet senere til Wyton.

I 1985 ble det elektroniske utstyret igjen modifisert, nå opp til T17A standard.

Flyet tjenestegjorde deretter ved 360 Skvadron med og kjælenavnet «Echo-Mike og ble det eldste operative flyet i RAF med sine 40 år i tjeneste.

I 1995 ble det gitt i gave til Norsk Luftfartsmuseum, og har siden stått lagret her i hangar 9.

Les mer:

Les artikkel av Morten Kaspergsen fra «Nye Troms» 2006:
Britiske Canberra-fly på spiontokt over Kola-halvøya på 1950-tallet? (pdf)

360 squadron

Overføringen til Bodø i 1995