Norsk Luftfartsmuseum

De Havilland DH 98 Mosquito

De Havilland DH 98 Mosquito er et engelsk, to seters jagerfly.

Allerede i 1935 startet planleggingen av det som den 24 nov 1940 resulterte i testflyging av prototypen på DH 98 Mosquito. Flyets skrog og vinger ble framstilt av trematerialer og finer. Hensikten var å få flyet så lett som mulig, samt og spare dyrebare metaller i en tid da annen verdenskrig var i emning. Prøveflygingene som fulgte viste at De Havilland hadde konstruert et eksepsjonelt fly, med gode utviklingsmuligheter.

Flyet ble produsert i 48 varianter. De viktigste versjonene var PR Mk I rekognoseringsfly, F. Mk II jagerfly med 4 20m/m Hispano kanoner og 4 0.303 Browning mitraljøser, FB. Mk VI bombefly med 4 stk 500 lb bomber og FB Mk VI jager/bombefly, i tillegg til 4 20 m/m kanoner og 4 0.303 mitraljøser kunne denne versjonen ta 2 stk 500lb bomber.

Norsk historikk
Ved Luftforsvarets 333 skvadron som var oppsatt med Catalina, ble det opprettet en B-flight med 6 stk Mosquito F. Mk II 10 mai 1943. I de neste 3 måneder mistet avdelingen 5 fly under treningsflyging og kamphandlinger. Etter at nye fly og besetninger  ble operative fikk flighten etterhvert tildelt 10 stk FB. MkVI.

Rekognosering og angrep på skipstrafikken langs norskekysten, ubåtjakt med synkeminer og konvoieskorte, var noen av de oppdragene Mosquitoene utførte under krigen. Sammen med A-flight ble 333 skvadron kreditert 4 ubåter senket, 18 fly skutt ned. B-flight mistet 28 mann og 22 fly før krigslutt.

I mai 1945 fikk B-flight skvadronstatus og betegnelsen 334 skvadron. Med sine 10 Mosquito’s FB Mk VI opererte til 3 mai 1947, da den på grunn av personellmangel ble midlertidlig nedlagt. 1 juni 1948 ble skvadronen reaktivisert, da var det fra England kommet 14 nye fly  hvorav 3 treningsmaskiner, T.Mk III. 21 april 1952 ble siste flyging med Mosquito utført da RI-G ble fløyet til Kjevik for bruk i undervisningsøyemed.

Museets Mosquito
Mosquitoen i museet er opprinnelig en T. Mk III toseter treningsfly, modifisert til FB. Mk VI. Flyet er resultatet av en byttehandel med RAF. Det har fått farger og merking som de første Mosquitoer tildelt 333 skvadrons B-flight i mai 1943.

Artikkelen er skrevet av Jørgen Nordal og Leif Lyngby.