Norsk Luftfartsmuseum

Consolidated PBY-5A Catalina

Betegnelse

Catalina

”Katta”

”The cat”

Amfibium, maritimt patruljefly.

Historikk

Consolidated Catalina er luftfartshistoriens mest kjente maritime patruljefly. Flybåten viste seg å bli den mest allsidige og mest benyttede maritime patruljebomberen under 2.verdenskrig. Prototypen PBY-1 var klar i 1935, og U. S. Navy tegnet kontrakt for levering av 60 fly. Flytypen ble raskt utviklet med bedre bevæpning og sterkere motorer. I 1940 var flybåten PBY-5 klar for levering, mens amfibieversjonen PBY-5A kom året etter. Da produksjonen stoppet i 1945 var det bygget om lag 3500 eksemplarer av alle typer PBY.

De norske maritime flyskvadronene 330 og 333, ble utstyrt med Consolidated Catalina under 2.verdenskrig. 333 skvadronen ble opprettet i mai 1943 og var utstyrt med PBY-5 flybåter. Oppdragene var havovervåkning, ubåtjakt, konvoibeskyttelse og transport av agenter til/fra Norskekysten. 330 skvadronen fikk til sammen 7 fly av amfibietypen PBY-5A i juni 1942 før disse igjen ble skiftet ut med Short Sunderland. PBY-5A erstattet skvadronens Northrop N-3PB. I november 1942 forsvant en PBY-5A, (GS-)X, sporløst med 9 manns besetning. Flytypen Catalina var i bruk i Luftforsvaret fram til 1961.

Luftforsvarsmuseets Catalina er opprinnelig av typen PBY-6 (serienummer BU 46645) bygget i 1945 for US Navy. Den ble senere solgt til private eiere og gjorde bl.a. tjeneste i Canada som brannbomber (C-FIZO). Etter opprettelsen av Luftforsvarsmuseet ble flyet anskaffet og bygget om til en PBY-5A. Det ble gitt samme bemaling og merking som 330 skvadronens (GS)X. Flyet inngår i utstillingen ved Norsk Luftfartsmuseum og er et symbolsk minne over de flymannskap som omkom med flytypen under 2.verdenskrig og flyulykker etter krigen.

Beskrivelse:

Flyet er malt i RAF Coastal Command fargeskjema (Temperate Sea Scheme) med kamuflasjemønster på oversiden i fargene Dark Slate Grey og Extra Dark Sea Grey. Undersiden av skroget er i Sky. RAF rondell med gul ”outline” er plassert under cockpitvinduene, og flyets individuelle bokstav X er malt i matt rød farge på hver side av akterskroget. Serienummeret på haleflaten er i svart.

Referanser

  • Roar Glenne: Oppdrag Utført, Norges luftmilitære kulturarv
  • Chant: The World’s greatest Aircraft.
  • Rand McNally Encyclopedia of Military Aircraft
  • Jane’s: All the World’s Aircraft 1976-77

Relaterte artikler

http://www.aussieairliners.org/catalinainter/c-fizo.html

http://www.abpic.co.uk/search.php?q=C-FIZO&u=reg

http://digitaltmuseum.no/021015549153/?query=Catalina%20PBY-5&owner_filter=LMU&pos=2&count=32

http://digitaltmuseum.no/021015549152/?query=Catalina%20PBY-5&owner_filter=LMU&pos=4&count=32

http://digitaltmuseum.no/021015698983/?query=Catalina%20PBY-5&owner_filter=LMU&pos=21&count=32

http://digitaltmuseum.no/021015549150/?query=Catalina%20PBY-5&owner_filter=LMU&page=2&pos=27&count=32

http://digitaltmuseum.no/021015552334/?query=Catalina%20PBY-5&owner_filter=LMU&page=2&pos=29&count=32

https://www.youtube.com/watch?v=fMJw8845P1o

https://www.youtube.com/watch?v=R1gNSIlQpkI https://www.youtube.com/watch?v=cL4z4m12W0w

http://www.luftfartshistorie.no/fly/Consolidated_PBY-5A_Catalina