Norsk Luftfartsmuseum

Tegning: Bengt Stangvik

Blackburn Skua L2896

Prosjekt Blackburn Skua L2896 Grønn «A»

Blackburn Skua var et av de viktigste britiske flyene som var med i kampene under 2. verdenskrig i Norge.

Historikk

Flyet som blir restaurert ved museet ble skutt ned 13. juni 1940 etter et angrep på Scharnhorst som lå ved Trondheim havn (”Black Thursday”). Ombord var Lt. Cdr. John Casson og Lt. Peter Fanshawe, begge overlevde, men satt resten av krigen i fangenskap.

Heving og restaurering

Vraket ble funnet på 240 meters dybde i Trondheimsfjorden 2007, og hevet i 2008. Hevingen var et samarbeid mellom Norsk Luftfartsmuseum, Bodø Luftfartshistoriske Forening, NTNU, Trondheim (Institutt for marin teknikk), Sperre AS, Notodden, (ROV- operasjon) og Taubåtkompaniet AS, Trondheim.

Blackburn Skua L2896  ble hevet fra Trondheimsfjorden i 2008.

Blackburn Skua L2896 ble hevet fra Trondheimsfjorden i 2008.

Flere deler falt av under hevingen av flyet, men i 2011 og 2012 ble motoren, en Bristol Perseus XII, og flere andre deler, bl.a. deler fra området i bakre cockpit også hevet. Vi vil fortsette å lete etter delene.

Til nå har det vært bare ett fly – et vrak – som er utstilt i Fleet Air Arm Museum i England. Norsk Luftfartsmuseum har allerede en stor samling deler, bl.a. en ferdig restaurert motor fra Skua L2903 og en cockpit som er utstilt i utstillingen.

På grunn av at de andre prosjektene på museet stikker av gårde med verkstedskapasitet og penger, og også i mangel av samarbeidspartnere er ikke restaureringen av Skua et prioritert prosjekt, men oppbyggingen går alikevel sakte, men sikkert, fremover.